روز پایانی نشست اسلو؛ نروژ: روند گفت‌وگو با طالبان یک مسیر بی‌پایان نیست

نشست نمایندگان طالبان با دیپلمات‌های غربی در نروژ
نشست نمایندگان طالبان با دیپلمات‌های غربی در نروژ Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در مذاکرات سه روزه میان نمایندگان طالبان، فعالین جامعه مدنی افغانستان و همچنین دیپلمات‌های غربی موضوعات متنوعی از قبلی رعایت حقوق بشر از سوی طالبان و همچنین آزادسازی منابع مالی افغانستان به نفع طالبان مطرح شد.

آگهی

آخرین روز گفتگوهای میان نمایندگان طالبان و دیپلمات‌های غربی در اسلو، پایتخت نروژ روز سه‌شنبه ۲۵ ژانویه، با تمرکز بر وضعیت انسانی در افغانستان و مشکلات این کشور بعد از سقوط دولت اشرف غنی آغاز شد.

این گفتگوهای سه روزه که روز یکشنبه با دیدار میان اعضای طالبان با گروهی از نمایندگان جامعه مدنی افغانستان آغاز شد، از روز دوشنبه با مذاکرات چندجانبه با دیپلمات‌های غربی اتحادیه اروپا، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و نروژ میزبان پی گرفته شد. این جلسات که پشت درهای بسته و در هوای برفی اسلو برگزار می‌شود، نخستین دور مذاکرات کشورهای غربی با نمایندگان طالبان از زمان به قدرت رسیدن امارت اسلامی در ماه اوت ۲۰۲۱ در افغانستان به شمار می‌رود.

یکی از اصلی‌ترین اهداف طالبان برای حضور در این نشست آزادسازی منابع مالی مسدود شده دولت افغانستان در سراسر جهان است که گفته می‌شود به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد. این در حالی است که وضعیت انسانی وخیمی در افغانستان وجود دارد و گروه‌های بین‌المللی امداد و نهادهای بین‌المللی تخمین می‌زنند حدود ۲۳ میلیون نفر از مردم این کشور با خطر گرسنگی شدید و نزدیک ۹ میلیون نفر نیز در آستانه قحطی هستند. آن‌ها برای خرید غذا به فروش اموال و سوزاندن اثاثیه برای گرما و حتی فروش فرزندان خود متوسل شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید توانسته مقداری نقدینگی تامین کند تا به دولت طالبان اجازه دهد هزینه واردات برق را بپردازد.

در مواجه با درخواست طالبان در خصوص آزاد شدن منابع مالی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی از طالبان می‌خواهند که تامین حقوق زنان و دختران افغان را در نظر بگیرند. بسیاری از دختران افغان از زمان به قدرت رسیدن طالبان از تحصیل و حتی کار در این کشور محروم شده‌اند.

دیدار نماینده طالبان با دیپلمات فرانسوی

روزنامه هشت صبح کابل خبر داده که در مذاکرات اسلو برای نخستین بار ملاقاتی میان امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با برتراند لوتهوری، رئيس بخش آسیای مرکزی وزارت خارجه فرانسه صورت گرفته است. بدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه با تایید برگزاری این دیدار تاکید کرده که طرف فرانسوی به طالبان وعده داده که همچنان به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه خواهد داد.

همچنین مقام‌های وزارت خارجه فرانسه به طالبان گفته‌اند که خواهان تعامل با طالبان هستند. به گفته آقای بلخی در این دیدار امیرخان متقی بر روابط مثبت با فرانسه تاکید کرده و خواستار کمک پاریس در زمینه‌های بهداشتی و آموزش به افغانستان شده است.

آقای متقی همچنین با توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان نیز دیدار و گفتگو کرده است. به گفته منابع طالبان، در این دیدار نماینده اتحادیه اروپا بر ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرده است. همچنین در این دیدار امیرخان متقی نیز از استمرار روابط میان طالبان و اتحادیه اروپا استقبال کرده است.

درخواست‌های نروژ از طالبان

هنریک تون، وزیر امور خارجه نروژ هم که کشورش میزبانی این نشست را برعهده دارد پیش از ملاقات با هیئت طالبان تاکید کرد که غرب درخواست‌های مشخص و ملموسی را در دیدار با طالبان مطرح خواهد کرد. آقای تون در گفتگو با یک خبرگزاری نروژی همچنین اضافه کرد که قرار نیست روند گفتگو با طالبان یک مسیر بی‌پایان باشد و در صورتی که طالبان درخواست‌های کشورهای غربی را فراهم کند، مسیر برای ادامه گفتگوها هموار می‌شود.»

او همچنین تاکید کرده که خواسته‌ها شامل امکان ارائه کمک‌های بشردوستانه به صورت مستقیم به مردم افغانستان و همچنین احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها و همچنین امکان دسترسی گروه‌های مختلف در این کشور به خدمات آموزشی و حق دسترسی به شغل خواهد بود.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، زنان و دختران بی‌شماری شغل‌های خود را از دست داده‌اند و با اعمال محدودیت‌هایی که طالبان برای این گروه از مردم افغانستان ایجاد کرده، فضا برای فعالیت‌های تحصیلی و کاری آنها محدودتر از قبل شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از ریاست پلیس ضد تروریسم پریان تا معدن زمرد پنجشیر؛ روایت کارمندان حکومت سابق افغانستان

درخواست کمک مالی بی سابقه سازمان ملل از کشورهای عضو؛ افغانستان در آستانه فاجعه انسانی است

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد