لهستان: خطر جنگ بیش از هر زمان دیگری در ۳۰ سال اخیر شرق اروپا را تهدید می‌کند

زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان
زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر خارجه لهستان در سخنرانی افتتاحیه خود در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا خواستار احترام به مرزهای اوکراین و حل این بحران از مسیر مسالمت آمیز شد.

آگهی

وزیر خارجه لهستان می‌گوید اروپا بیش از همیشه در ۳۰ سال اخیر به جنگ نزدیک شده است. زبیگنیو رائو، در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری امنیت و همکاری اروپا ضمن اشاره به این موضوع به مسئله درخواست روسیه مبنی بر عدم پیوستن اوکراین به ناتو اشاره و تاکید کرد در هفته‌های اخیر چشم‌انداز تنش نظامی در شرق اروپا به شدت تشدید شده است.

وزیر خارجه لهستان در ادامه سخنرانی خود بدون اینکه به صورت مستقیم نامی از روسیه ببرد، مجموعه‌ای از درگیری‌ها در منطقه را فهرست کرد که گفته می‌شود مسکو در آنها نقش دارد. رائو که کشورش ریاست دوره‌ای سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد با اشاره‌ای به اولویت‌های ورشو در دوره جدید افزود: «به نظر می رسد که خطر جنگ در منطقه OSCE اکنون بیشتر از هر زمان دیگری در ۳۰ سال گذشته است.»

تنش‌ها در شرق اروپا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به ویژه بر سر مرز اوکراین و همچنین بحران پناهجویان در بلاروس بالا گرفته است. از سوی دیگر تجمع حدود صد هزار سرباز روس در نزدیکی مرزهای اوکراین، نگرانی‌ها در خصوص حمله احتمالی روسیه به اوکراین را افزایش داده است.

لهستان از جمله اعضای ناتو به شمار می‌رود که در رویارویی با آنچه «جاه‌طلبی‌های تجدیدنظرطلبانه روسیه در شرق اروپا» خوانده می‌شود بیش از دیگر کشورها خواستار برخورد سخت با مسکو است.

وزیر خارجه لهستان در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله بحران اوکراین اشاره کرد و افزود: «ما خواستار احترام کامل به حاکمیت و تمامیت ارضی و وحدت اوکراین در درون مرزهای شناخته شده بین‌المللی هستیم. ما باید بر حل مسالمت آمیز درگیری در اوکراین و مناطق پیرامون آن تمرکز کنیم.»

روسیه در سال ۲۰۱۴ با حمله نظامی به اوکراین، شبه جزیره کریمه را اشغال و آن‌را به خاک خود ضمیمه کرد. کشورهای جهان نگرانند حضور چند ماهه روسیه در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین روندی مشابه حمله سال ۲۰۱۴ را رقم بزند و مسکو بخش‌های دیگری از خاک اوکراین را به سرزمین خود ملحق کند. در سالهای اخیر شورشیان جدایی طلب در شرق اوکراین با حمایت‌های روسیه علیه حکومت مرکزی کی‌یف جنگیده‌اند و میزان تسلط پایتخت در این مناطق به حداقل کاهش یافته است.

روسیه البته همواره تحلیل‌ها در خصوص احتمال حمله به اوکراین را بی‌اساس خوانده و در مقابل کی‌یف را به نسل‌کشی روس‌ها در مناطق شرقی اوکراین متهم می‌کند.

گفتگوهای دور تازه نشست سازمان همکاری و امنیت اروپا که در پایتخت اتریش برگزار می‌شود بر تقابل با روسیه و همچنین مسئله اوکراین تمرکز ویژه‌ای دارد. پیشتر روسیه و آمریکا در روز سه‌شنبه در ژنو و چهارشنبه در بروکسل با یکدیگر بر سر تنش‌های پدیدآمده گفتگو کردند اما طرفین اذعان کردند که در این مذاکرات نتوانسته‌اند به پیشرفت قابل توجهی دست یابند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لهستان برای پذیرش پناهجویان اوکراینی در صورت وقوع جنگ آماده می‌شود

مذاکرات روسیه و آمریکا؛ ریابکوف: برنامه‌ای برای حمله به اوکراین نداریم

ناتو: در صورت حمله روسیه به اوکراین مداخله نمی‌کنیم؛ آمریکا: بدون کی‌یف مذاکره‌ای در کار نخواهد بود