دو مخالف برپایی مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی در عراق توسط افراد مسلح مجروح شدند

عکس آرشیوی از پلیس عراقی
عکس آرشیوی از پلیس عراقی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تظاهرکنندگان که شمار آنها ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر عنوان شده به محل برپایی مراسم حمله کردند و در مخالفت با برگزاری چنین مناسبت‌هایی با پاره کردن پوسترهای قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس قصد برهم زدن مراسم را داشتند.

آگهی

خبرگزاری فرانسه روز شنبه به نقل از یک منبع موثق در عراق از زخمی شدن دو معترض به برپایی مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی در این کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش افراد مسلح به سوی معترضانی که قصد ممانعت از برپایی مراسم یاد شده را داشتند آتش گشودند و دو نفر از آنها را زخمی کردند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران که از وی به عنوان معمار استراتژی ایران در خاورمیانه نام برده می‌شد سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ در جریان سفر به عراق پس از حمله پهپاد آمریکایی به خودرو حامل وی در خارج فرودگاه بغداد جان باخت.

ابو مهدی مهندس، مرد شماره ۲ بسیج مردمی عراق، موسوم به حشد شعبی که تشکلی از نیروهای شبه‌نظامی نزدیک به ایران به حساب می‌آید نیز در جریان این حمله کشته شد.

در گزارش فرانس‌پرس آمده است: «جناح‌هایی مسلح» که قصد برپایی مراسمی به یاد ژنرال قدرتمند و پرنفوذ ایرانی و نیز ابو مهدی مهندس را در کوت واقع در جنوب عراق داشتند با حمله گروهی تظاهرکننده مخالف قاسم سلیمانی روبرو شدند و اقدام به تیراندای کردند.

تظاهرکنندگان که شمار آنها ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر عنوان شده به محل برپایی مراسم حمله کردند و در مخالفت با برگزاری چنین مناسبت‌هایی با پاره کردن پوسترهای قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس قصد برهم زدن مراسم را داشتند.

افراد مسلح برپا کننده مراسم که منبع امنیتی مورد استناد فرانس‌پرس آنها را شناسایی نکرده در واکنش به حمله معترضان اقدام به تیراندازی کردند که در این میان گفته می‌شود دو تظاهرکننده مجروح شدند.

سجاد سالم، نماینده مستقل پارلمان عراق و از اعضای جنبش اعتراضی ضد حکومتیِ پیشین در اکتبر ۲۰۱۹ با انتشار ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود ویدیویی از افراد مسلح درگیر در این حادثه را منتشر کرده که در آن صدای تیراندازی به وضوح شنیده می‌شود.

این نماینده مستقل مدعی است که تیراندازی‌ از سوی عصائب اهل حق یا ( شبکهٔ خزعلی)، یکی از مهم‌ترین شاخه‌های حشد شعبی و بزرگترین گروه‌های شبه نظامی شیعی فعال در عراق و سوریه صورت گرفته است.

خبرنگار فرانس‌پرس آورده است که در پی این حادثه مراسم بزرگداشت به حال تعلیق درآمد و نیروهای امنیتی برای برقراری نظم در اطراف محل و دیگر نقاط شهر مستقر شدند.

هوادارن حشد شعبی و دیگر گروه‌های شبه نظامی نزدیک به ایران طی روزهای گذشته مراسم متعددی در بزرگداشت یاد قاسم سلیمانی و ابو مهدی مهندس در عراق برگزار کرده بودند.

همزمان با دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی و مرد شماره دو حشد شعبی در عراق چندین حمله پهپادی و راکتی نیز به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا صورت گرفت که مقامات واشنگتن مسئولیت آنها را متوجه شبه‌نظامیان نزدیک به ایران دانستند.

تشکل‌های شبه‌نظامی شیعی تحت حمایت ایران در عراق به همراه شماری از مردم این کشور خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی هستند.

این در حالیست که بخش دیگری از مردم عراق ضمن مخالفت با نفوذ و مداخله خارجی در کشورشان فعالیت نیروهای شبه نظامی با توجه به پایان یافتن نبرد با گروه‌ داعش را غیرضروری می‌دانند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار واشنگتن به تهران: حمله به اتباع آمریکایی «تبعات جدی» به همراه دارد

دیوان عالی عراق با رد شکایت احزاب تحت حمایت ایران، نتایج انتخابات پارلمانی را تایید کرد

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد