کیفرخواست دادستانی هلند علیه متهمان پرونده سرنگونی پرواز «ام اچ ۱۷» صادر می‌شود

محل سرنگونی پرواز «ام اچ ۱۷» در شرق اوکراین
محل سرنگونی پرواز «ام اچ ۱۷» در شرق اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه متهم روس و یک متهم اوکراینی این پرونده حاضر به حضور در جلسات محاکمه‌شان در هلند نشده‌اند.

آگهی

دادستانان هلندی طی روزهای آینده به طور رسمی برای چهار مظنون پرونده سرنگونی پرواز «ام اچ ۱۷» متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی کیفرخواست صادر خواهند کرد.

این چهار نفر که به طور غیابی محاکمه می‌شوند متهم به قتل ۲۹۸ سرنشین پرواز «ام اچ ۱۷» شده‌اند که سال ۲۰۱۴ میلادی بر فراز اوکراین سرنگون شد. سه متهم روس و یک متهم اوکراینی این پرونده حاضر به حضور در جلسات محاکمه‌شان در هلند نشده‌اند.

حکم دادگاه شیپخول در نزدیکی فرودگاه آمستردام که پرواز «ام اچ ۱۷» از آنجا برخاسته بود دستکم تا اواخر سال ۲۰۲۲ مشخص نخواهد شد. یکی از سخنگوهای دادگاه گفته است که «حبس ابد» حداکثر مجازاتی است که متهمان پرونده با آن روبرو خواهند شد.

جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده سرنگونی پرواز «ام اچ ۱۷» در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها بین کشورهای غربی و روسیه بر سر اوکراین بار دیگر اوج گرفته است. 

آمریکا و متحدانش در ناتو ضمن ابراز نگرانی از صف‌آرایی نظامیان روس در نزدیکی مرز اوکراین نسبت به پیامدهای اشغال خاک این کشور از سوی روسیه هشدار داده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروهی از کارشناسان بین‌المللی که مامور تحقیق درباره سقوط هواپیمای بوئینگ متعلق به شرکت هوایی مالزی بر فراز اوکراین شده بودند در گزارش خود اعلام کرده‌اند که این هواپیما با موشکی که از یک پایگاه نظامی روسیه به شرق اوکراین منتقل شده بود سرنگون شد. این در حالی است که مسکو هرگونه دخالت در حادثه سرنگونی «ام اچ ۱۷» را رد می‌کند.

محل سرنگونی این هواپیما منطقه‌ای در شرق اوکراین و محل نزاع مسلحانه بین نظامیان این کشور و جدایی‌طلبان هوادار روسیه بود.

سرشناس‌ترین متهم پرونده سرنگونی پرواز «ام اچ ۱۷» ایگور گیرکین، ۴۹ ساله و معروف به «شلیک‌کننده» است. او یکی از اصلی‌ترین فرماندهان جدایی‌طلبان شرق اوکراین هنگام آغاز نزاع مسلحانه با نظامیان این کشور بود.

سرگئی دوبینسکی، ۵۷ ساله و وابسته به اطلاعات نظامی روسیه، اولگ پولاتوف، ۵۳ ساله و قائم مقام سرگئی دوبینسکی دو تبعه روس دیگر هستند که به دخالت در سرنگونی «ام اچ ۱۷» متهم شده‌اند. لئونید خارچنکو، ۴۸ ساله، تنها متهم اوکراینی این پرونده است که در سال ۲۰۱۴ یکی از واحدهای نظامی جدایی‌طلبان در شرق این کشور را فرماندهی می‌کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئو؛ قضات هلندی لاشه بوئینگ ساقط شده شرکت هواپیمایی مالزی را بررسی کردند

افسر امنیتی روسیه مسئولیت اخلاقی سرنگونی هواپیمای مالزی ایرلاین در آسمان اوکراین را پذیرفت

پرونده سرنگونی پرواز ام‌اچ۱۷ مالزی؛ چهار مظنون در هلند محاکمه می‌شوند