مرگ ۲۷ پناهجو در دریای مانش؛ طرح شکایت بی سابقه از گارد ساحلی فرانسه و بریتانیا

یکی از قایق های بادی پناهجویان که به ساحل رسیده است
یکی از قایق های بادی پناهجویان که به ساحل رسیده است Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک انجمن فرانسوی حمایت از پناهجویان با متهم کردن گارد ساحلی فرانسه و بریتانیا، آنها را عامل «قتل عمدی» پناهجویان در حادثه غرق شدن پناهجویان در دریای مانش خواند.

آگهی

اتوپیا ۵۶، یکی از انجمن‌های مدافع حقوق پناهجویان در شهر کاله فرانسه علیه مقامات فرانسوی و بریتانیایی به دادگاهی در فرانسه شکایت کرد.

اتوپیا ۵۶، انجمنی است که از سال‌ها پیش در کاله و پاریس به وضعیت پناهجویان بدون اوراق هویت رسیدگی می کند.

این انجمن در طرح شکایت خود موضوع قتل عمد را مطرح کرده است.

به گفته این انجمن مقامات ساحلی بریتانیا و فرانسه با «سهل انگاری» نسبت به درخواست کمک پناهجویانی که در دریای مانش در حال غرق شدن بودند، عامل اصلی جان باختن ۲۷ پناهجو در ۲۶ نوامبر گذشته هستند.

این بالاترین آمار مرگ در دریای مانش است. در این قایق پناهجویانی از عراق، ایران، افغانستان و سومالی جانشان را از دست دادند.

سه متهم اصلی طرح شکایت اتوپیا۵۶ بخشدار شهر کاله و دو ريیس گارد ساحلی فرانسه و بریتانیا هستند.

اتوپیا۵۶ به اسناد و مدارکی دست پیدا کرده که نشان می‌دهند پناهجویان بارها از گارد ساحلی دو کشور درخواست کمک کرده اما هیچ جوابی نگرفته‌اند.

محمد شیخ احمد، یکی از بازماندگان این سانحه دریایی است. او به خبرنگاران گفته است که قبل از ترک قایق بارها مسافران درخواست کمک از گارد ساحلی دو کشور کرده بودند.

او می‌گوید زمانی که با فرانسوی‌ها تماس می‌گرفتند به آنها می‌گفتند که با بریتانیایی‌ها تماس برقرار کنید و مقامات بریتانیا نیز از آنها می‌خواستند تا از فرانسوی‌ها کمک بگیرند. 

محمد عیسی عمر، دومین بازمانده این قایق که اهل سومالی است، تمام سخنان محمد شیخ احمد را تایید کرد و به خبرنگاران گفت که بیش از ده ساعت در آب های سرد دریای مانش سرگردان بوده‌اند تا سرانجام قایق‌های ماهی‌گیری جان این دو نفر را نجات داده‌اند.

اتوپیا۵۶ در طرح شکایت خود تاکید کرده که این اولین بار نیست که گارد ساحلی دو کشور به درخواست کمک پناهجویان بی تفاوت بوده است. درست چهار روز پیش از این حادثه درخواست دیگری از سوی پناهجویان بی جواب مانده بود.

گارد ساحلی هر دو کشور فرانسه و بریتانیا، هرگونه تماس و درخواست کمک از سوی پناهجویان را انکار می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انهدام یکی از بزرگترین شبکه های قاچاق انسان که در کانال مانش فعالیت می کردند

مرگ دست‌کم ۲۷ مهاجر؛ اختلاف فرانسه و بریتانیا بر سر کنترل و رصد کانال مانش بالا گرفت

از پول نقد تا زندان جریمه والدینی که به خاطر رفتن به سفر فرزندانشان را از مدرسه خارج می‌کنند