تدارک دولت بایدن برای تشدید تحریم‌ها؛ «آمریکا برای قطع روابط تجاری کشورها با ایران تلاش می‌کند»

جو بایدن
جو بایدن Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، رسانه‌های آمریکایی به نقل از وزارت امور خارجه ایالات متحده خبر دادند که دولت جو بایدن با اعزام هیاتی بلندپایه به چندین کشور در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

آگهی

همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد که دولت جو بایدن با اعزام هیاتی بلندپایه به امارات عربی متحده در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

این هیات که با همراهی آندریا گاسکی، رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا هفته آینده به امارت سفر خواهد کرد، تلاش خواهد کرد تا به آن دسته از بانک‌ها و شرکت‌های فعال در امارات که بدون رعایت تحریم‌های ایالات متحده همچنان به بخش تجاری ایران ارائه خدمت می‌کنند، هشدارهای لازم را نسبت به تبعات آتی اقدام‌هایشان بدهد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن به شواهدی مبنی بر عدم پایبندی برخی بانک‌های مستقر در امارات به تحریم‌های این کشور علیه ایران دست یافته که می‌تواند منجر به اعمال مجازات علیه آنها شود. 

البته هنوز مقام‌های امارات در مورد این سفر اظهارنظری نکرده‌اند ولی روزنامه آمریکایی وال‌استریت ‌ژورنال نیز خبر داده که در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات وین، ایالات متحده قصد دارد که با اعزام هیات‌هایی به چندین کشور شرایط تشدید فشار اقتصادی بر ایران را فراهم کند. این روزنامه احتمال داده که هیات آمریکایی پس از امارات به مالزی، ترکیه و چین سفر کند. وال‌استریت ‌ژورنال همچنین از همکاری نزدیک واشنگتن با شرکت‌های مالی فعال در ژاپن و کره جنوبی برای «ردیابی تجارت غیرقانونی ایران» خبر داده است.

این روزنامه هدف از سفر دوره‌ای هیات آمریکایی را تلاش برای قطع روابط تجاری ایران با شرکای عمده تجاری‌اش عنوان کرده است.

ایران با وجود اجرای سیاست فشار حداکثری از سوی دولت دونالد ترامپ که پس از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از برجام آغاز شد، همچنان از شرکای عمده تجاری امارات عربی متحده محسوب می‌شود. امارات هفته گذشته نیز یک مقام امنیتی خود را برای مذاکره با مقام‌های ایرانی به تهران فرستاده بود که بسیاری از ناظران این سفر را در چارچوب برنامه ابوظبی برای تنش‌زدایی از روابط پرتنش ایران و آمریکا ارزیابی کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

در همین حال، یک مقام ارشد آمریکایی نیز به خبرگزاری رویترز گفته که انتظار می‌رود روسای دفاع آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه درباره تمرین‌های نظامی احتمالی برای آماده شدن برای سناریوی تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران، در صورت شکست دیپلماسی، گفتگو کنند.

مذاکرات هسته‌ای ایران در وین که با هدف احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا از هفته گذشته و پس از حدود ۵ ماه توقف از سرگرفته شده به گفته دیپلمات‌های اروپایی هنوز پیشرفتی نداشته است. با این حال، علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران روز پنجشنبه و پس از برگزاری دور تازه مذاکرات در وین بار دیگر تاکید کرد که ایران برای ورود به مذاکرات دارای اراده‌ای جدی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست وزیران خارجه گروه ۷؛ ایران، روسیه و چین در محور گفتگوها قرار گرفتند

آمریکا و بریتانیا در اقدامی هماهنگ جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و حوثی‌ها را تحریم کردند

گزارش نیویورک‌تایمز از صادرات چند میلیارد دلاری نفت ایران تحت پوشش بیمه‌گر آمریکایی