دو زن ایرانی در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا؛ از لیلا واثقی و صغری خدادادی چه می‌دانیم؟

Department of Treasury
Department of Treasury Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا در کنار تحریم شدگانی همچون یگان‌های ویژه نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج و فرماندهان آنها به عنوان عوامل اصلی سرکوب اعتراضات در ایران و شماری از بازجویان سپاه پاسداران و زندانبانان، از دو زن به نام‌های لیلا واثقی و صغری خدادادی نام برده شده است.

آگهی

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ۷ دسامبر تحریم‌های جدیدی را علیه چند نهاد و شخصیت حقیقی ایران وضع کرد که در میان تحریم شدگان نام دو زن نیز دیده می‌شود.

در بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمده است که این تحریم‌ها به دلیل اقدامات این افراد برای «سرکوب و تضعیف دموکراسی» و «نقض جدی حقوق بشر توسط آنها با اقدامات سرکوبگرانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه، مخالفان سیاسی و شرکت کنندگان در اعتراضات مسالمت آمیز» وضع شده است.

در بیانیه این وزارتخانه در کنار نام تحریم شدگانی همچون یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران و یگان‌های سپاه پاسداران و نیروی مقاومت بسیج و فرماندهان آنها به عنوان عوامل اصلی سرکوب اعتراضات در ایران همچنین شماری از بازجویان سپاه پاسداران و زندانبانان، از دو زن به نام‌های لیلا واثقی و صغری خدادادی نام برده شده است.

لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس (قلعه حسن خان) در استان تهران، در جریان اعتراضات آبان ۹۸ (نوامبر ۲۰۱۹ میلادی) به نیروهای مسلح تحت امر خود دستور شلیک به معترضان غیرمسلح را داد و با این کار منجر به کشته و زخمی شدن دهها نفر شد.

او که اولین زن فرماندار در استان تهران محسوب می‌شود، پیش از این در آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی اتحادیه اروپا به دلیل اعمال خشونت در مقابل معترضان در نوابر ۲۰۱۹ میلادی نیز تحریم شده بود و حق دریافت ویزا برای سفر به اتحادیه اروپا را نیز از دست داد.

واثقی پس اعتراضات سال ۹۸ اعلام کرد که شخصا در روز ۲۵ آبان دستور شلیک به معترضان را داده است. او در جریان یک مصاحبه گفت: «من گفته بودم که هرکه از در فرمانداری وارد شد، بزنید.»

سال گذشته معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده دولت حسن روحانی نیز در جریان مصاحبه با سایت جماران، از عملکرد واثقی دفاع کرده و واکنش‌ها به دستور تیر او را «هجمه» و «جنجال آفرینی» توصیف کرد.

واثقی همچنین به دلیل عملکردش در جریان اعتراضات آبان ۹۸ از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور وقت تقدیر شد.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری امریکا صغری خدادادی، مدیر فعلی زندان زنان قرچک و اولین زنی که در جمهوری اسلامی ایران به مدیریت یک زندان منصوب شده، در حمله خشونت‌آمیز ۲۲ آذر ۱۳۹۹ به زندانیان عقیدتی بند ۸ این زندان به همراه حداقل ۲۰ نگهبان دیگر مشارکت مستقیم داشته و دستور این حمله را داده است.

این حمله تنها سه روز پس از انتصاب او به این مقام صورت گرفت و بر اساس گزارش‌ها، در جریان این حمله، زندانبانان زندانیان زن را با باتوم و شوکر مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که خدادادی دستور این حمله را در انتقام از زندانیانی که از حق آزادی بیان خود استفاده می‌کردند، صادر کرده است.

خدادادی که پیش از انتصاب به این سمت نیز زندانبان بوده، حدود ۲۶ سال در زندان زنان اصفهان فعالیت کرده است.

عکس
خبرگزاری فارسعکس

گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز حاکی از آن است که پس از این حمله، خدادادی از دسترسی زندانیان مجروح به رسیدگی و مداوا جلوگیری کرده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که با وضع تحریم‌های جدید، کلیه اموال و دارایی‌های این افراد در ایالات متحده یا در اختیار و در کنترل افرادی از ایالات متحده مسدود می‌شوند.

علاوه بر این، هر نهادی که دست‌کم ۵۰ درصد از مالکیت آن بطور مستقیم یا غیرمستقیم متعلق به این افراد باشد نیز تحریم می‌شوند و هرگونه معامله از سوی شهروندان آمریکا یا افرادی که در این کشور هستند، با تحریم شدگان ممنوع و مشمول مجازات است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزارت بازرگانی آمریکا ۳۷ شرکت را به اتهام ارتباط با برنامه نظامی چین و ایران تحریم کرد

آمریکا سرکوب معترضان ایرانی را محکوم کرد و خواستار دسترسی آزادانه آنان به اینترنت شد

چه افرادی از عفو عمومی بی‌نصیب ماندند، در زندان قرچک چه خبر است؟