نشست اروپا، آمریکا و کشورهای عربی در ریاض درباره ایران؛ رابرت مالی: تهران دو راه دارد

پرچم ایران
پرچم ایران Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه کشور اروپایی به همراه نماینده آمریکا و چندین کشور عربی منطقه، ۱۰ روز پیش از تاریخ از سرگیری مذاکرات هسته‌ای درباره ایران رایزنی و بیانیه مشترکی را منتشر کردند.

آگهی

سه کشور اروپایی به همراه نماینده آمریکا و چندین کشور عربی منطقه، ۱۰ روز پیش از تاریخ از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای درباره ایران رایزنی و بیانیه مشترکی را منتشر کردند. آن‌ها در بخشی از بیانیه تاکید کردند که بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام پیامدهای طولانی مدتی برای رشد و رفاه همه مردم منطقه از جمله ایران خواهد داشت.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس از این نشست در توییتی نوشت که با نمایندگان سیاسی تروئیکای اروپایی و مقامات ارشد مصر، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس دیدار داشته‌ است تا درباره دو مسیر پیش روی ایران صحبت کنند.

وی درباره این دو مسیر گفت که یک راه این است که ایران مسیر بحران و ایجاد تنش هسته‌ای را ادامه دهد و راه دیگر این است که با بازگشت متقابل به برجام فرصت‌هایی را برای روابط دیپلماتیک و اقتصادی در منطقه ایجاد کند.

توییت رابرت مالی

وی تاکید کرد که فرصت تصمیم گیری کوتاه است.

بیانیه مشترک: بازگشت به برجام به نفع کل خاورمیانه است

نمایندگان سیاسی تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان، بریتانیا)، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان و کویت) به همراه مصر و اردن امروز در ریاض درباره ایران رایزنی کردند.

آن‌ها درباره اوضاع سیاسی و امنیتی منطقه از جمله اقدامات ایران تبادل نظر کردند. نمایندگان این کشورها همچنین به دور هفتم مذاکرات هسته‌ای درباره بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل و متقابل به برجام پرداختند.

نمایندگان تروئیکای اروپا و ایالات متحده بر اهمیت دستیابی و اجرای سریع یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره در این هدف برای اروپا، ایالات متحده، منطقه و فراتر از آن تاکید کردند.

نمایندگان سه کشور اروپایی و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تلاش‌های شرکای منطقه‌ای برای کاهش تنش‌ها و ترویج گفت‌وگو در منطقه استقبال کردند.

آن‌ها بر عزم خود در ادامه رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی گسترده‌تر منطقه تاکید کردند.

نمایندگان این کشورها درباره فعالیت‌های ایران که آن‌ را بی‌ثبات کننده نامیدند تاکید کردند و به «استفاده و انتقال موشک‌های بالستیک و پهپادهایی که باعث انجام حملات علیه شرکای منطقه‌ای شده است، انتقاد داشتند.» آن‌ها مجددا نگرانی خود را نسبت به انجام چنین فعالیت‌هایی ابراز کردند.

آن‌ها تاکید کردند که تقویت گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بازگشت به پایبندی متقابل به برجام به نفع کل خاورمیانه است و مشارکت‌های منطقه‌ای و مبادلات اقتصادی بیشتری را ممکن می‌سازد و پیامدهای طولانی مدتی برای رشد و رفاه همه مردم منطقه از جمله ایران خواهد داشت.

این بیانیه دومین بیانیه درباره ایران بود که در دو روز اخیر منتشر شده است. ایالات متحده آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس روز گذشته نیز با صدور یک بیانیه مشترک از برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی ایران به شدت انتقاد کردند. بیانیه روز گذشته لحن بسیار تندتری نسبت به بیانیه امروز داشت.

در این بیانیه جمهوری اسلامی به تحریک یک بحران اتمی و بی‌ثبات کردن خاورمیانه با برنامه‌های موشکی و پهپادی متهم شده است.

ایران: ارزش پاسخگویی ندارد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه دوم گفت: «این نشست و بیانیه تنظیم شده، آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت است که ارزش پاسخگویی ندارد.»

سعید خطیب‌زاده تصریح کرد: «دولت آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و طرفی که از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی پیش آمده است و به عنوان تنها کشور با سابقه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، با سابقه‌ای سیاه از مداخله‌های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف و اصلی‌ترین فروشنده سلاح و مهمات به مناطق مختلف دنیا، بار دیگر درصدد بحران‌آفرینی و فضاسازی علیه ایران است.»

جلسه شورای حکام پیش از نشست مذاکرات احیای برجام

از سوی دیگر قرار است جلسه شورای حکام آژانس هفته آینده برگزار شود.

آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز در سخنانی به جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: «باید امکان ارسال پیامی قوی به ایران فراهم شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، ایران در ماه‌های اخیر میزان تولید اورانیوم خود با غنای بسیار بالا را به‌طور قابل توجهی افزایش داده است که نقض تعهدات ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

آگهی

مذاکرات تهران و سایر کشورهای طرف توافق برجام قرار است پس از پنج ماه تعلیق مذاکرات به دلیل تغییرات در دولت ایران در تاریخ ۲۹ نوامبر در وین از سر گرفته شود.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شود و متعاقب آن تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. این کشور به‌طور غیر مستقیم در مذاکرات شرکت می‌کند.

در مقابل تهران نیز به‌طور مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نامه جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا به بایدن: مذاکرات هسته‌ای با ایران به دلیل حمله پهپادی متوقف شود

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد