بحران مرزی و مهاجرتی؛ وزرای خارجه اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های جدید علیه بلاروس موافقت کردند

بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس
بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند این اتحادیه علاوه بر شخصیت‌های ارشد بلاروس، تحریم‌هایی را علیه آژانس‌های مسافرتی و همچنین شرکت‌هایی هواپیمایی که با بلاروس همکاری می‌کنند، وضع می‌کند.

آگهی

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۵ نوامبر توافق کردند تحریم‌های جدیدی را علیه بلاروس وضع نمایند. اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که به تلافی تحریم‌های اعمال شده توسط این اتحادیه، در مرز با لهستان که عضو اتحادیه اروپاست به طور عمدی باعث یک بحران جدید اما عمدی مهاجرتی شده است.

جوزپ بورل با تایید تحریم‌های تازه تاکید کرد تحریم‌های جدید تمام افرادی را که در جریان انتقال پناهجویان از مسیر بلاروس به مرزهای اتحادیه اروپا نقش‌‌آفرین بوده‌اند، شامل می‌شود.

این تحریم‌های تازه در حالی علیه مقام‌های مینسک وضع می‌شود که بحران پناهجویان در مرزهای بلاروس و لهستان هر روز پرتنش‌تر می‌شود. صدها پناهجو که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری نیز هستند حرکت خود از یکی از کمپ‌های پناهجویی بلاروس به سمت مرزهای لهستان را آغاز کرده‌اند.

اتحادیه اروپا می‌گوید بلاروس عمدا این پناهجویان را به سمت مرزهای اتحادیه اروپا روانه می‌کند. مقام‌های بلاروس این اتهام را بی‌اساس می‌خوانند.

مهاجران عمدتا از عراق و افغانستان خود را به این نقطه رسانده‌اند و تلاش می‌کنند با عبور از بلاروس از مرز کشورهایی چون لهستان، لیتوانی و لتونی خود را به درون مرزهای اتحادیه اروپا برسانند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در خصوص تصمیم جدید وزرای خارجه اتحادیه اروپا می‌گوید: «این یک روند غیرانسانی است که از پناهنجویان به عنوان ابزار فشار علیه اتحادیه اروپا استفاده شود. روندی که البته در روزهای اخیر بدتر هم شده است.»

آقای ماس همچنین در ادامه در خصوص ابعاد گسترده تحریم‌ها گفت: «ما همچنین کسانی را که در فرآیند قاچاق انسان دخیل هستند، تحریم می‌کنیم. ما در خصوص این واقعیت که تحریم‌های شدید اقتصادی در اینگونه موارد اجتناب ناپذیر هستند، گفتگو می‌کنیم.» وزیر خارجه آلمان همچنین گفته است که هواپیماهای شرکت‌هایی که پناهجویان را به بلاروس می‌رسانند باید اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را نداشته باشند.

جزئيات تحریم‌هایی که روز دوشنبه مورد توافق وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار گرفت باید ابتدا مورد بررسی دقیق اعضا قرار گیرد و پس از آن اجرایی خواهد شد.

در همین حال لهستان اعلام کرده است کار احداث دیوار در مرز خود با بلاروس را در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ تکمیل خواهد کرد. تکمیل این دیوار کار عبور پناهجویان از مرز این کشور را بسیار دشوار می‌کند و تا اندازه زیادی این مسیر را برای پناهجویان غیرقابل استفاده خواهد کرد.

لهستان می‌گوید در ماه نوامبر ۵ هزار و ۱۰۰ مورد تلاش مختلف برای عبور از مرزهای این کشور از طریق بلاروس به ثبت رسیده است.

لتونی هم روز دوشنبه اعلام کرد ۳ هزار نیروی نظامی را برای جلوگیری از ورود مهاجران در نزدیکی مرزهای این کشور مستقر کرده است. لتونی به همراه لیتوانی و لهستان دیوار شرقی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

جورپ بورل بعد از توافق وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که بسته جدید تحریم‌های اتحادیه شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی را که در این روند نقش داشته‌ و از مهاجران سواستفاده می‌کنند نیز شامل می‌شود. همچنین مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی در خاورمیانه با همکاری شرکت‌هایی در بلاروس در ماه‌های اخیر هزاران ویزای توریستی برای افرادی از منطقه خاورمیانه صادر کرده‌اند. این گروه از افراد به امید دریافت پناهندگی از یکی از کشورهای اتحادیه اروپا وارد این مسیر دشوار می‌شوند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار کشورهای جنوب اروپا: گرسنگی، شمار مهاجران از آفریقا را افزایش خواهد داد

بلاروس کمپ‌های بزرگ را برچید؛ صدها مهاجر به عراق بازگشتند

آنکارا: مقصر دانستن ترکیه در ماجرای حضور مهاجران در مرزهای بلاروس بی‌مورد است