تمرین نظامی روسیه و بلاروس در مرز لهستان؛ بروکسل و واشنگتن از تحرکات مسکو ابراز نگرانی کردند

پرواز جنگنده‌های روسیه بر فراز بلاروس
پرواز جنگنده‌های روسیه بر فراز بلاروس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای همسایه بلاروس روز پنجشنبه هشدار دادند که بحران مهاجران ممکن است به یک رویارویی نظامی تبدیل شود، این در حالی است که اوکراین اعلام کرده که قصد دارد هزاران سرباز دیگر را برای تقویت امنیت خود به مرزها اعزام کند.

آگهی

مسکو و مینسک در حالی روز جمعه از انجام تمرین های هوایی مشترک در غرب بلاروس خبر دادند که تنش‌های مرتبط با بحران مهاجرتی در مرز این کشور با لهستان طی روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

وزارت دفاع بلاروس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک واحد «تاکتیکی» از چتربازان این کشور و روسیه در حال انجام تمرین‌هایی در منطقه گروندو هستند.

خبرگزاری اینترفاکس نیز با تایید این خبر به نقل از ارتش روسیه اعلام کرد که تمرین‌های یاد شده نوعی اقدام از پیش برنامه‌ریزی نشده برای سنجش میزان آمادگی نیروها است.

دامنه تنش میان مینسک و ورشو که با درگیری‌ میان نیروهای امنیتی بلاروس و مهاجران و نیز تهدیدهای متقابل اتحادیه اروپا و دولت الکساندر لوکاشنکو همراه بوده نگرانی کشورهای همسایه بلاروس را به وخامت اوضاع امنیتی در منطقه برانگیخته است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا روز جمعه نسبت به آنچه تحرکات اخیر نظامی روسیه در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین خوانده شده، ابراز نگرانی کرد و واشنگتن نیز خواستار توضیحات مسکو در این خصوص شد.

پیتر استانو، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان یک نشست خبری گفت: «اطلاعاتی که تاکنون جمع‌آوری کرده‌ایم بسیار نگران کننده است اما ما همچنان به نظارت بر اوضاع و پیگری تحولات جاری ادامه می دهیم.»

کشورهای همسایه بلاروس روز پنجشنبه هشدار دادند که بحران مهاجران ممکن است به یک رویارویی نظامی تبدیل شود، این در حالی است که اوکراین اعلام کرده که قصد دارد هزاران سرباز دیگر را برای تقویت امنیت خود به مرزها اعزام کند.

بروکسل در تداوم مناقشه کنونی اعلام کرده است که قصد دارد به زودی تحریم های جدیدی علیه دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس اعمال کند.

اتحادیه اروپا همچنین آنچه «سازماندهی حرکت پناهجویان توسط مینسک به سوی مرز لهستان» خوانده شده را به عنوان «قاچاق انسان» محکوم می‌کند و تلاش دارد در تماس با کشورها، به‌ویژه در خاورمیانه، جریان انتقال مهاجران به بلاروس را متوقف کند.

در همین راستا اداره هوانوردی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که اتباع عراق، سوریه و یمن از خرید بلیط هواپیما و پرواز از مبدا این کشور به سوی بلاروس منع شده‌اند.

کمیسیون اروپا: تلاش‌های برای مهار بحران مهاجرت موفقیت‌آمیز بوده است

اقدام ترکیه در جلوگیری از عزیمت هوایی پناهجویان خاورمیانه به بلاروس و اضافه شدن آنها به مهاجرانی که هم اکنون پشت مرزهای لهستان گرفتار شده‌اند از دید اتحادیه اروپا یک موفقیت مهم تلقی می‌شود.

معاون کمسیون اروپا روز جمعه در بیروت با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای کنترل بحران مهاجرتی در مرز بلاروس و لهستان گفت که اقدامات در نظر گرفته شده به ثمر نشسته است.

مارگاریتیس اسکیناس که در یک کنفراس خبری سخن می‌گفت در این خصوص تصریح کرد: «وضعیت کلی این است که ما شاهد پیشرفت در همه جبهه‌ها هستیم.»

از سوی دیگر آلمان نیز در واکنش به تصمیم ترکیه در زمینه اعمال ممنوعیت پرواز برای اتباع سه کشور عراق، یمن و سوریه به بلاروس از این موضوع به عنوان نخستین دستاورد مذاکرات انجام شده میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در باره بحران مهاجرتی جاری یاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در این خصوص یاد‌آور شد که گفتگوها با کشورهای مبدا و ترانزیت مهاجران و نیز شرکت‌های هوایی «دست کم اکنون تا حدی موفقیت آمیز بوده است.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران مهاجرتیِ اتحادیه اروپا و اتهام متقابل مینسک به بروکسل؛ در مرز لهستان چه می‌گذرد؟

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است