تهدید بلاروس و بحران در مرز اتحادیه اروپا؛ کرملین: صدور گاز روسیه به اروپا قطع نخواهد شد

Pipelines of natural gas distribution network
Pipelines of natural gas distribution network Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس دیروز پنجشنبه تاکید کرد که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس وضع کند، مینسک حتما پاسخی جدی به آن خواهد داد.

آگهی

مسکو اطمینان داد که تحویل گاز روسیه به اروپا به‌رغم تهدیدهای بلاروس مبنی بر بستن شیرهای خط لوله گاز که از خاک این کشور می‌گذرد، ادامه خواهد داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر) گفت که روسیه به تمام تعهدات خود برای تحویل گاز به مصرف‌کنندگان اروپایی عمل می‌کند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس روز پنج‌شنبه تهدید کرده بود که اگر اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه بلاروس وضع کند، مینسک حتما پاسخی جدی به آن خواهد داد که قطع امکان ترانزیت کالا و گاز طبیعی از مسیر بلاروس یکی از آنهاست.

با این وجود سخنگوی کرملین در جریان یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت که لوکاشنکو درحالی سخن از قطع جریان گاز زده که در این باره با مسکو مشورت نکرده است. او تاکید کرد که روسیه صادرکننده قابل اعتمادی است و به تعهدات خود عمل می‌کند.

کرملین به عنوان اصلی‌ترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپا به صراحت اعلام کرد که نمی‌خواهد شاهد هیچ گونه اختلالی در عرضه گاز باشد.

«روسیه هیچ کسی را تهدید نمی‌کند»

آقای پسکوف همچنین گزارش‌ برخی رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه آمریکا نگران حمله این کشور به اوکراین است را رد کرد و گفت که روسیه هیچ کسی را تهدید نمی‌کند.

پیش از این بلومبرگ تحرکات مشکوک نیروها در داخل خاک روسیه و خطر آن برای اوکراین را دلیلی برای نگرانی ایالات متحده دانسته بود.

سخنگوی کرملین انتشار چنین گزارش‌هایی را کاری بیهوده خواند و افزود که این کار تنها به تنش‌های میان شرق و غرب دامن می‌زند. 

با این وجود، او با اشاره به اینکه مسکو شاهد افزایش رفتارهای تحریک آمیز از جمله افزایش فعالیت ناتو در دریای سیاه و پروازهای هواپیماهای جاسوسی غربی بوده، افزود: «در صورت لزوم اگر مخالفان ما در امتداد مرزهای ما اقدامی کنند، ما نیز برای تضمین امنیت خود وارد عمل می‌شویم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین به دنبال چیست؟

بورل: اتحادیه اروپا به زودی تحریم‌ علیه بلاروس را گسترش می‌دهد

مولداوی برای تامین گاز به اتحادیه اروپا روی آورد؛ پوتین افزایش صادرات گاز به اروپا را تایید کرد