ادامه اعتصاب غذای همسر نازنین زاغری؛ «در استراتژی دولت بریتانیا نسبت به ایران مماشات وجود دارد»

اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری
اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری Copyright Kirsty Wigglesworth/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Kirsty Wigglesworth/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وی می‌گوید این اعتصاب غذا حداقل تا هفته آینده ادامه خواهد داشت چرا که به گفته او « اعضای هیئت ایرانی که برای رفتن به گلاسگو احتمالا وارد لندن می شوند نباید حق داشته باشند در پایتخت بریتاتیا شام بخورند و نوشیدنی بنوشند در حالی که شهروندان بریتانیایی را گروگان گرفته‌اند.»

آگهی

اعتصاب غذای ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری وارد سیزدهمین روز خود شده است.

او از روز یک‌شنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) در اعتراض به «ناکامی» دولت بریتانیا در بازگرداندن همسرش به این کشور اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

آقای رتکلیف هم‌زمان با اعلام اعتصاب غذایش، کمپینی را به همراه دخترش در مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا برگزار می ‌کند. او روز جمعه اعلام کرد که احساس می‌کند «که در استراتژی دولت بریتانیا نسبت به ایران مماشات وجود دارد.» و افزود اگر فکر نمی‌کرد این «استراتژی شکست بخورد» دست به این اعتصاب غذا نمی‌زد.

وی می‌گوید این اعتصاب غذا حداقل تا هفته آینده ادامه خواهد داشت چرا که به گفته او « اعضای هیئت ایرانی که برای رفتن به گلاسگو احتمالا وارد لندن می شوند نباید حق داشته باشند در پایتخت بریتاتیا شام بخورند و نوشیدنی بنوشند در حالی که شهروندان بریتانیایی را گروگان گرفته‌اند.»

سازمان عفو بین‌الملل خبر داده که هدف آقای رتکلیف از خوابیدن در چادری در محوطه بیرونی ساختمان وزارت خارجه بریتانیا، تحت فشار گذاشتن بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور است تا ترتیب آزادی همسرش و دیگر شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی زندانی در ایران را فراهم کند.

نازنین زاغری در سال ۲۰۱۶ (فروردین ۹۵) و در پایان سفرش به ایران در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت و سپس در دادگاهی به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد.

این شهروند بریتانیایی-ایرانی کمی پیش از پایان دوران محکومیتش با پرونده قضایی جدیدی مواجه شد که حکم یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور مربوط به آن است.

خانم زاغری و گروههای مدافع حقوق بشر همواره این اتهامات را به طور کامل رد کرده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا هم با «غیر قابل قبول» دانستن اتهام تازه علیه خانم زاغری، از تشکیل پرونده جدید علیه او به عنوان «شکنجه» نام برد.

اینک آقای رتکلیف با باز کردن صفحه ویژه ای برای اعتصاب غذای دوباره اش، خواسته‌هایش از دولت بریتانیا را مطرح کرده است.

از جمله خواسته‌های آقای رتکلیف از دولت بریتانیا «شناسایی نازنین زاغری و سایر شهروندان زندانی دو تابعیتی به عنوان گروگان»، «مجازات عاملان این گروگانگیری»، «عمل به وعده نخست وزیر در سال ۲۰۱۷ مبنی بر تسویه بدهی به ایران» و «متعهد کردن ایران به پایان دادن به گروگانگیری در بخشی از مذاکرات هسته‌ای» است.

او گفته است که برآورده شدن این خواسته‌ها باعث خواهد شد تا شهروندان بریتانیایی در ایران از امنیت بیشتری برخوردار شوند.

به شبکه تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

آقای رتکلیف با این اعتقاد که پرونده خانم زاغری از ماه ها پیش می‌توانسته حل شود، خواستار آن شد که نخست وزیر بریتانیا مسئولیتش را در این مورد بپذیرد.

آقای رتکلیف دو سال پیش هم در اعتراض به وضعیت همسرش در خارج از سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذای ۱۵ روزه زده بود؛ اقدامی که باعث شد تا گابریلا، دختر هفت ساله آن‌ها، پس از هزار و ۳۰۰ روز جدایی به نزد پدرش در لندن باز گردد.

گابریلا در زمان بازداشت مادرش تنها دو سال داشت که با نازنین زاغری به ایران رفته بود.

آقای رتکلیف بر این نظر است که مقام های ایران از همسرش به عنوان گروگان برای دریافت ۴۰۰ میلیون پوند طلب خود از بریتانیا استفاده می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با خانواده های سه زندانی سیاسی در اعتصاب غذا: کبودوند، مازندرانی و عظیم زاده

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب

پادشاه بحرین بیش از ۱۵۰۰ زندانی را در چهارچوب «بزرگترین عفو سال‌های اخیر» بخشید