همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی در ایران برای اعتراض به دولت بریتانیا دوباره اعتصاب غذا کرد

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف دوباره دست به اعتصاب غذا زد
ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف دوباره دست به اعتصاب غذا زد Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف در پی تأیید حکم یک سال زندان برای همسرش توسط مقام های قضایی در ایران دوباره دست به اعتصاب غذا زد.

آگهی

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری رتکلیف در پی تأیید حکم یک سال زندان برای همسرش توسط مقام های قضایی در ایران دوباره دست به اعتصاب غذا زد.

او از روز یک‌شنبه ۲۴ اکتبر (۲ آبان) در اعتراض به «ناکامی» دولت بریتانیا در بازگرداندن همسرش به این کشور اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

آقای رتکلیف هم‌زمان با اعلام اعتصاب غذایش، کمپینی را به همراه دخترش در مقابل ساختمان وزارت خارجه بریتانیا برگزار کرد.

سازمان عفو بین‌الملل خبر داده که هدف آقای رتکلیف از خوابیدن در چادری در محوطه بیرونی ساختمان وزارت خارجه بریتانیا، تحت فشار گذاشتن بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور است تا ترتیب آزادی همسرش و دیگر شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی زندانی در ایران را فراهم کند.

نازنین زاغری در سال ۲۰۱۶ (فروردین ۹۵) و در پایان سفرش به ایران در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت و سپس در دادگاهی به اتهام جاسوسی به پنج سال زندان محکوم شد.

این شهروند بریتانیایی-ایرانی کمی پیش از پایان دوران محکومیتش با پرونده قضایی جدیدی مواجه شد که حکم یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور مربوط به آن است.

خانم زاغری و مدافعان حقوق بشر همواره این اتهامات را به طور کامل رد کرده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا هم با «غیر قابل قبول» دانستن اتهام تازه علیه خانم زاغری، از تشکیل پرونده جدید علیه او به عنوان «شکنجه» نام برد.

اینک آقای رتکلیف با باز کردن صفحه ویژه ای برای اعتصاب غذای دوباره اش، خواسته‌هایش از دولت بریتانیا را مطرح کرده است.

از جمله خواسته‌های آقای رتکلیف از دولت بریتانیا «شناسایی نازنین زاغری و سایر شهروندان زندانی دو تابعیتی به عنوان گروگان»، «مجازات عاملان این گروگانگیری»، «عمل به وعده نخست وزیر در سال ۲۰۱۷ مبنی بر تسویه بدهی به ایران» و «متعهد کردن ایران به پایان دادن به گروگانگیری در بخشی از مذاکرات هسته‌ای» است.

او گفته است که برآورده شدن این خواسته‌ها باعث خواهد شد تا شهروندان بریتانیایی در ایران از امنیت بیشتری برخوردار شوند.

آقای رتکلیف با این اعتقاد که پرونده خانم زاغری از ماه ها پیش می‌توانسته حل شود، خواستار آن شد که نخست وزیر بریتانیا مسئولیتش را در این مورد بپذیرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای رتکلیف دو سال پیش هم در اعتراض به وضعیت همسرش در خارج از سفارت ایران در لندن دست به اعتصاب غذای ۱۵ روزه زده بود؛ اقدامی که باعث شد تا گابریلا، دختر هفت ساله آن‌ها، پس از هزار و ۳۰۰ روز جدایی به نزد پدرش در لندن باز گردد.

گابریلا در زمان بازداشت مادرش تنها دو سال داشت که با نازنین زاغری به ایران رفته بود.

آقای رتکلیف بر این نظر است که مقام های ایران از همسرش به عنوان گروگان برای دریافت ۴۰۰ میلیون پوند طلب خود از بریتانیا استفاده می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن خواستار آزادی عماد شرقی تاجر ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران شد

همسر نازنین زاغری از دولت بریتانیا خواست در برابر اتهام‌های تازه از او حمایت کند

آمریکا و بریتانیا اعضای واحد ۸۴۰ سپاه قدس و «شبکه ایرانی ترور روزنامه‌نگاران» را تحریم کردند