همسر نازنین زاغری از دولت بریتانیا خواست در برابر اتهام‌های تازه از او حمایت کند

نازنین زاغری رتکلیف و همسرش ریچارد رتکلیف
نازنین زاغری رتکلیف و همسرش ریچارد رتکلیف Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در ماه‌های گذشته این موضوع به طور فزاینده‌ای روشن شد که نازنین گروگان است و از او به عنوان اهرم فشار برای دریافت بدهی بریتانیا به ایران استفاده می‌شود.»

آگهی

ریچارد رتکلیف، شوهر نازنین زاغری رتکلیف از دولت بریتانیا خواست تا از این شهروند ایرانی بریتانیایی در برابر اتهامات تازه در ایران حمایت کند.

خبرگزاری صدا و سیما روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور به نقل از منابع آگاه خبر داد که قضات شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب کیفرخواست پرونده جدیدی را به نازنین زاغری ابلاغ کرده‌اند. رتکلیف با اعلام این که قرار است دادگاه جدید همسرش در روز یکشنبه برگزار شود، نوشت بریتانیا می‌تواند با اصرار بر حضور نماینده سفارت خود در نشست دادگاه، حمایت خود را از نازنین آغاز کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ریچارد رتکلیف در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، نوشت: «در ماه‌های گذشته این موضوع به طور فزاینده‌ای روشن شد که نازنین گروگان است و از او به عنوان اهرم فشار برای دریافت بدهی بریتانیا به ایران استفاده می‌شود.»

وی افزود: «مهم است كه دولت انگلیس همه كوشش خود را برای محافظت از وی و دیگران انجام دهد زیرا دیپلماسی گروگانگیری ایران همچنان در حال تشدید است.»

زاغری که پیش از زندانی شدن در ایران برای بنیاد تامسون، انجمن بشردوستانه خبرگزاری رویترز کار می‌کرد، در فروردین ۱۳۹۵ در ایران بازداشت و به دلیل اتهامات امنیتی و سیاسی به ۵ سال زندان محکوم شد؛ اتهاماتی که او آنها را رد می‌کند. نازنین زاغری از آن زمان تا کنون در زندان به سر برده است. مقامات ایرانی از عید نوروز امسال با مرخصی این زندانی دو تابعیتی موافقت کردند و او از آن زمان تا کنون با پابند الکترونیکی خارج از زندان به‌سر می‌برد. 

وزارت خارجه بریتانیا نیز ضمن رد اتهامات جدید طرح شده علیه زاغری آنها را «توجیه‌ناپذیر» خوانده و گفته است که او «نباید به زندان بازگردانده شود».

در روزهای گذشته با اظهارات تازه وزیر دفاع بریتانیا مبنی بر پیوند موجود میان بازداشت زاغری با موضوع بدهی ۴۰ سال پیش این کشور به ایران، باب تازه‌ای در این پرونده باز شده بود. اما ایران وجود چنین پیوندی را تکذیب کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی در ایران برای اعتراض به دولت بریتانیا دوباره اعتصاب غذا کرد

ایران: موضوع بدهی بریتانیا ربطی به پرونده زاغری ندارد

نازنین زاغری برای دو هفته با پابند از زندان اوین مرخص شد