ایران مواضع مشترک چهار کشور غربی درباره برنامه‌ هسته‌ای خود را رد کرد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این مواضع گفت: «تولید فلز اورانیوم و غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا همانطور که در گذشته نیز اعلام شده برای مقاصد صلح آمیز و مصارف غیرنظامی کاربرد دارد.»

آگهی

ایران روز دوشنبه مواضع مشترک مطرح شده از سوی چهار کشور غربی درباره برنامه هسته‌ای خود را رد و بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن این برنامه تاکید کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری ضمن رد این مواضع، آنها را به دور از واقعیت‌ خواند و بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای کشورش تاکید کرد.

سران سه کشور اروپایی طرف برجام و ایالات متحده روز یکشنبه در حاشیه اجلاس گروه بیست در شهر رُم ایتالیا با طرح مواضعی مشترک نسبت به آنچه «ریتم پرشتاب اقدامات تحریک‌آمیز ایران در زمینه هسته‌ای، بویژه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا و نیز تولید فلز اورانیوم» خوانده شده از عملکرد تهران ابراز نگرانی کردند. 

در مقابل سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این مواضع گفت: «تولید فلز اورانیوم و غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالا همانطور که در گذشته نیز اعلام شده برای مقاصد صلح آمیز و مصارف غیرنظامی کاربرد دارد.»

وی در این خصوص تصریح کرد: «بنابر این باید توجه داشت که اینگونه مواضع (مواضع کشورهای غربی) با واقعیت همخوانی ندارد و نتایج سازنده‌ای به همراه نخواهد داشت.»

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سخنان جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایالات متحده با حسن نیت آماده گفتگو و مذاکره با ایران است گفت: «بین تهران و واشنگتن مدت‌ها است که گفتگویی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم صورت نگرفته و موضع جمهوری اسلامی هم روشن است». وی همچنین افزود: «طبیعی است تا زمانی که این واقعیت‌های روی زمین تغییر پیدا نکند، نمی‌شود تصور کرد که در هیچ شکل و فرمتی بین تهران و واشنگتن گفت و گویی برقرار شود.»

آقای خطیب‌زاده در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: «اگر امروز برجام در این وضعیت و در این نقطه قرار دارد، آقای بلینکن دچار فراموشی نشود. در این نقطه قرار داریم به خاطر اینکه ایالات متحده گردنکشانه با نقض مقدمات بدیهی حقوق بین الملل از برجام خارج شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سپس با اشاره به گام‌های کشورش در کاهش تعهدات برجامی که صبر طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای را نیز سرریز کرده گفت: «بی‌عملی اتحادیه اروپا در پایان یک سال باعث شد ایران به عنوان عضو برجام برخی اقدامات جبرانی را انجام دهد که این اقدامات جبرانی هم بر اساس بندهای برجام انجام شد.»

ایران اوایل سال جاری اعلام کرد که در پی تولید فلز اورانیوم برای تامین سوخت یک راکتور تحقیقاتی هسته‌ای است؛ این موضوع حساس که به باور کارشناسان می‌تواند ایران را به ساخت سلاح‌ هسته‌ای نزدیک کند انتقاد شدید ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی را به همراه داشت.

گام‌های برداشته شده از سوی ایران که غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بیست درصدی و تلاش برای غنی‌سازی شصت درصدی را نیز شامل می‌شود، از سوی طرف‌های باقی مانده در برجام غیر قابل قبول عنوان شده است و به اعتقاد این کشورها، کار را برای از سرگیری مذاکرات بر مبنای آنچه در سند سال ۲۰۱۵ مورد توافق قرار گرفته بود، دشوار می‌کند.

فعالیت‌های هسته‌ای اخیر ایران که از سوی ناظران به عنوان نقض کامل تعهدات برجامی قلمداد شده، در پی مصوبه مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در پیش گرفته شده است.

این مصوبه دولت ایران را مکلف کرد تا در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر رابرت مالی به پاریس؛ فرانسه خواستار توقف فعالیت‌های هسته‌ای «بی‌سابقه» ایران شد

گفتگوی انریکه مورا با وزیر خارجه عربستان درباره برجام؛ «صحبت‌های خوبی داشتیم»

گفتگو با مجید گلپور، مشاور اتحادیه اروپا؛ نقش تحولات منطقه‌ بر برجام و دعوت نماینده اتحادیه به تهران