تایید برگزاری نشست هسته‌ای ایران و اروپا؛ آمریکا: گزینه جایگزین مذاکرات را مطرح کردیم

علی باقری و انریکه مورا
علی باقری و انریکه مورا Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی اتحادیه اروپا تایید کرد که این نشست با حضور انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و علی باقری، همتای ایرانی او برگزار خواهد شد و هدف آن بحث در مورد نحوه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های برجام خواهد بود.

آگهی

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا از برگزاری نشست تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای ایران و اروپا در بروکسل طی هفته جاری خبر داد.

آقای استانو تایید کرد که این نشست با حضور انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و علی باقری، همتای ایرانی او برگزار خواهد شد و هدف آن بحث در مورد نحوه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های برجام خواهد بود.

در همین حال، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشاری پیامی توییتری اعلام کرد: «روز چهارشنبه، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهایمان را درباره مذاکرات نتیجه-محور ادامه دهیم.»

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز روز دوشنبه و در پایان سفر به اروپا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در گفتگو با خبرنگاران با تاکید دوباره بر نگرانی ایالات متحده و شرکایش از سرعت برنامه هسته‌ای ایران، تاکید کرد که نشست بروکسل جایگزینی برای گفت‌وگوهای وین نیست.

آقای مالی با یادآوری مجدد علاقمندی دولت آقای بایدن به ادامه مسیر دیپلماسی با ایران، تصریح کرد که آمریکا در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات وین، گزینه‌های دیگری دارد که درباره آنها با شرکای خود گفتگو کرده است.

نماینده آمریکا در امور ایران هشدار داد که درِ مذاکراتِ بازگشت به برجام برای همیشه باز نخواهد بود. او عین حال، خاطر نشان کرد که حتی اگر آمریکا گام‌های دیگری را در قبال برنامه هسته‌ای ایران بردارد ولی راه دیپلماسی هرگز بسته نخواهد شد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ایران و طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در آوریل گذشته مذاکراتی را با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا آغاز کردند؛ مذاکراتی که پس از برگزاری ۶ مرحله، از ژوئن گذشته و پس از اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شده است.

طی چهار ماه گذشته طرف‌های اروپایی و آمریکا بارها از ایران خواسته‌اند تا بدون قید و شرط به سر میز مذاکره بازگردد ولی آن گونه که آقای باقری روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرده، خواست ایران لغو تحریم‌های ایالات متحده به عنوان معیار سنجش آمادگی واقعی طرف‌های برجام برای ایفای تعهداتشان است.

در مقابل، طرف اروپایی و آمریکا نیز معتقدند که ایران در اسرع وقت باید به تعهدات برجامی خود بازگردد و از جمله با توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی، اجازه بازرسی کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمامی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را صادر کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون وزیر خارجه ایران: توافق کردیم که مذاکرات پیش از پایان نوامبر آغاز شود

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد