شورای امنیت سازمان ملل: خشونت‌ها در کلمبیا پیمان صلح میان دولت و شورشیان را به خطر می‌اندازد

تشییع جنازه یک فرماندار بومی که با تیراندازی افراد ناشناس کشته شد/آوریل ۲۰۲۱
تشییع جنازه یک فرماندار بومی که با تیراندازی افراد ناشناس کشته شد/آوریل ۲۰۲۱ Copyright Andres Gonzalez/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
Copyright Andres Gonzalez/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس گزارش کمیته ناظران سازمان ملل متحد از زمان انعقاد قرارداد صلح در سال ۲۰۱۷ تاکنون دست‌کم ۲۹۶ شورشی سابق که سلاخ خود را تحویل داده‌اند از سوی گروه‌های غیرقانونی و باندهای تبهکار به قتل رسیده اند.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش خشونت‌ها به‌ویژه علیه مردمان بومی و آفریقایی‌تباران کلمبیا را یک تهدید و چالش جدی برای توافق‌های صلح در این کشور آمریکای جنوبی توصیف کرد.

کارلوس روئیر ماسیو، رئیس کمیته ناظران پیمان صلح میان شورشیان فارک و دولت کلمبیا در گزارش شامگاه پنجشنبه به شورای امنیت از مقام‌های کلمبیا خواست تا با کاربرد درست قوانین موجود جلوی اعمال «خشونت غیرمتناسب» علیه اقلیت‌های نژادی را بگیرند.

دولت کلمبیا و شورشیان فارک در سال ۲۰۱۷ و با میانجیگری کوبا با امضای یک توافق صلح به بیش از ۵ دهه جنگ داخلی در این کشور پایان دادند.

براساس گزارش کمیته ناظران سازمان ملل متحد از آن زمان تاکنون دست‌کم ۲۹۶ شورشی سابق که سلاح خود را تحویل داده‌اند از سوی گروه‌های غیرقانونی و باندهای تبهکار به قتل رسیده اند.

ناظران صلح سازمان ملل از دولت کلمبیا خواسته‌اند تا وظیفه حمایت از حامیان حقوق بشر را به درستی انجام دهد تا این گروه بتواند وظیفه خود را ایفا کند. این نهاد همچنین خواستار اختصاص بودجه لازم برای اجرای توافق صلح سال ۲۰۱۷ شده و یادآوری کرده است که تاکنون ۶۵ درصد منابع مالی اختصاص داده شده به این منظور هزینه شده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر جسد سه شورشی سابق فارک که با شلیک گلوله به قتل رسیده‌اند، کشف و نگرانی از بالا گرفتن دوباره موج خشونت در این کشور دوچندان شده است.

سازمان ملل متحد از دولت کلمبیا خواسته است تا فورا به تعهدات خود مبنی بر اعطای زمین برای ساختن خانه برای شورشیان سابق عمل کند.

در جریان بیش از ۵ دهه جنگ داخلی در کلمبیا بیش از ۹ میلیون نفر کشته، ناپدید و آواره شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتونیل، بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر کلمبیا به آمریکا مسترد شد

«جنگ ایران و اسرائیل» در نشست شورای امنیت؛ نماینده اسرائیل خواهان «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران شد

نقش پهپادهای ایران در منازعات؛ آیا پرنده‌های ایرانی توازن قوا را در جنگ داخلی سودان بر هم می‌زنند؟