حفظ یا تغییر پیمان صلح با گروه «فارک»؛ چالش رای‌دهندگان انتخابات کلمبیا

حفظ یا تغییر پیمان صلح با گروه «فارک»؛ چالش رای‌دهندگان انتخابات کلمبیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رای‌دهندگان کلمیبایی روز یکشنبه در حالی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند که این انتخابات با دیدگاه متناقض نامزدها، چشم‌انداز اقتصاد و صلح شکننده در این کشور را با تردید و چالش همراه کرده است.

آگهی

رای‌دهندگان کلمیبایی روز یکشنبه در حالی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند که این انتخابات با دیدگاه متناقض نامزدها، چشم‌انداز اقتصاد و صلح شکننده در این کشور را با تردید و چالش همراه کرده است.

در دور اول انتخابات ایوان دوکه مارکز، نامزد راست‌گرا با کسب بیش از ۳۹ درصد آراء، پیشتاز این انتخابات بی‌سابقه در کلمبیا شد و گوستاوو پترو از حزب چپ‌گرای «جنبش مترقی» هم با ۲۵ درصد آراء به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافت.

ایوان دوکه مارکز عضو حزب راست میانه «دموکراتیک میانه‌رو-دست‌های قدرتمند و قلب‌های بزرگ» از حامیان الوارو اوریبه، رئیس جمهوری پیشین کلمبیا است. 

الوارو اوریبه بنیانگذر این حزب است که شعار تغییر در معاهده صلح با شورشیان فارک را سر می‌دهد. آقای دوکه و هم حزبی‌های او توافق با گروه «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» را آسان‌گیر و ملایم توصیف می‌کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
ایوان دوکه مارکز، نامزد انتخابات کلمبیا از حزب دموکراتیک مرکزیرویترز

رقیب او گوستاوو پترو، چریک سابق «جنبش نوزدهم آوریل» با شعار نخبه‌گرایی وارد عرصه انتخابات شده است. فراهم آوردن زندگی بهتر و مسکن برای فقرا و همچنین بی نیاز کردن کلمیبا، چهارمین اقتصاد آمریکای لاتین از سوخت فسیلی از وعده‌های مهم اوست.

از سواحل دریای کارائیب تا ارتفاعات آند در کلمبیا، نزدیک به ۱۱ هزار و ۲۳۰ حوزه رای‌گیری در نظر گرفته شده است و نتایج اولیه انتخابات از ساعت ۱۱ شب روز یکشنبه به وقت گرینویچ اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این اولین انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا پس از پیمان صلح دولت این کشور با شورشیان فارک است. درگیری با این گروه شورشی در این کشور ۵۰ سال به طول انجامید و نهایتا با تلاش‌های خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا در سال ۲۰۱۶ توافقنامه صلحی میان رودریگو لندونو (معروف به تیموچنکو) و وی به امضا رسید.

آقای سانتوس به دلیل تلاش برای برقراری صلح با گروه فارک و توقف کشتار و درگیری، برنده جایزه صلح نوبل شد.

ایوان دوکه مارکز، نامزد انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا خواستار در نظر گرفتن مجازات شدید‌تر برای شورشیان فارک به دلیل جنایات جنگی شده است. این در حالی است که نامزد رقیب او گوستاوو پترو می گوید که از توافق موجود حمایت می کند و سعی خواهد کرد که فرآیند صلح با گروه ارتش آزادیبخش ملی (ELN)، آخرین گروه شورشی فعال در کلمبیا را پیگیری کند.

به توئیتر یورونیوز فارسی بپیوندید

رویترز
گوستاو پترو، چریک سابق «جنبش نوزدهم آوریل» ، نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست جمهوری کلمبیارویترز

این دو نامزد انتخاباتی از جنبه اقتصادی نیز تفاوت های بسیاری دارند. در حالی که ایوان دوکه خواستار کاهش مالیات برای سرمایه‌گذاران، تقویت بخش نفت و سوخت‌های فسیلی و صادرات است، گوستاوو پترو، از اعضای حزب «جنبش مترقی» وعده نظام اقتصادی بر مبنای سوخت‌های جایگزین و انرژی‌های تجدید پذیر و همچنین اصلاحات ارضی را سر می دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

به سلمانی رفتن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کلمبیا

آمریکا برای دستگیری دو شورشی کلمبیا ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد

پیمان صلح میان فارک و دولت کلمبیا؛ پایان پنج دهه درگیری خونین