با رای دادگاه تجدید نظر فدرال، اعمال قانون «محدودیت شدید سقط جنین» در تگزاس دوباره مجاز شد

تظاهرات مخالفان قانون محدودیت سقط جنین/ تگزاس
تظاهرات مخالفان قانون محدودیت سقط جنین/ تگزاس Copyright Melissa Phillip/© 2021 Houston Chronicle
نگارش از یورونیوز با استفاده از  AFP AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آخرین گام، اجرای قانون «تپش قلب» تگزاس روز چهارشنبه برای کمتر از ۲۴ ساعت متوقف شد. با این حال و در پی درخواست کن پاکستون، دادستان کل جمهوریخواه این ایالت، دادگاه تجدید نظر دستور موقت دادگاه بدوی برای منع اجرای قانون را لغو کرد.

آگهی

یک دادگاه تجدید نظر فدرال روز پنجشنبه بار دیگر به ایالت تگزاس اجازه داد قانون محدودیت شدید سقط جنین را به اجرا بگذارد. تا امروز، این آخرین مرحله از جدال حقوقی میان دموکرات‌ها و محافظه‌کاران درباره این قانون جنجالی است.

با صدور این حکم، قرارهای سقط جنین در مراکز درمانی ایالتی باید لغو و زنان متقاضی پایان دادن اختیاری به بارداری باید به سوی ایالت‌ها یا کشورهای دیگر هدایت شوند.

هفته گذشته دو دادگاه در فاصله کمتر از ۷۲ ساعت، اجرای قانون محدودیت سقط جنین را از سوی دولت محلی تگزاس ممنوع و سپس آزاد اعلام کرده بودند. منشاء این دعوای حقوقی، به احتمال بسیار رای نخستینِ دیوان عالی ایالات متحده آمریکا بود که با وجود آنکه اعلام کرد امکان بررسی ماهوی مصوبه کنگره تگزاس را ندارد اما بواسطه قابل تفسیر بودن، راه را برای پیگیری این جدال حقوقی در دادگاه‌های ایالتی و فدرال باز گذاشت.

قانون جدید ایالت به‌شدت محافظه‌کار تگزاس با امکان پیگرد کیفری تمام افرادی که در روند پایان دادن به بارداری پس از هفته ششم مشارکت دارند، تقریبا تمام اشکال سقط جنین را ممنوع می‌کند. این قانون حتی سقط جنین در صورت تجاوز و بارداری ناشی از رابطه با محارم را شامل می‌شود.

سازمان تنظیم خانواده بلافاصله پس از صدور رای دادگاه تجدید نظر فدرال اعلام کرد تمام عمل‌های سقط جنین که برای روزها و هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده بود را لغو کرده است. این نهاد غیردولتی در بیانیه خود آورده است «این حکم بار دیگر تمام تلاش‌های ۵ دهه گذشته برای حمایت از حق سقط جنین که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده را از بین برد.»

دیوان عالی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۹۲ با صدور حکمی دولت‌های ایالتی را از ممنوعیت سقط جنین تا هفته بیست و چهارم بارداری باز داشت. با این حال قانون جدید ایالت تگزاس با دور زدن این حکم، اشخاص حقیقی را از مشارکت در سقط جنین باز می‌دارد و کاری به مقام‌های دولتی ندارد. به همین دلیل دادگاه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند حکم قطعی و ماهوی درباره این قانون صادر کنند.

مخالفان سقط جنین از صدور این حکم استقبال کرده اند. کیمبرلین شوارتس، سخنگوی گروه «حق حیات تگزاس» گفت: «دعا‌های ما مستجاب شد.»

قانون بحث برانگیز محدودیت سقط جنین در تگزاس، معروف به «قانون تپش قلب»، از اول سپتامبر لازم الاجرا شد. با این حال و در پی شکایات دموکرات‌ها، الزام به رعایت آن با تصمیم‌های متفاوت مراجع قضایی ایالتی و فدرال چند بار متوقف و بار دیگر از سر گرفته شد. در آخرین گام، اجرای قانون «تپش قلب» تگزاس روز چهارشنبه برای کمتر از ۲۴ ساعت متوقف شد. با این حال و در پی درخواست کن پاکستون، دادستان کل جمهوریخواه این ایالت، دادگاه تجدید نظر دستور موقت دادگاه بدوی برای منع اجرای قانون را لغو کرد.

مرحله بعدی این جدال حقوقی قطعا شکایت مقام‌های دولت جو بایدن از حکم اخیر در برابر دادگاه عالی ایالات متحده خواهد بود. دموکرات‌ها تا سه‌شنبه هفته آینده فرصت دارند تا حکم دادگاه تجدید نظر فدرال را در بالاترین مرجع قضایی این کشور به چالش بکشند و به احتمال زیاد، درخواست تعلیق موقت و فوری آن را تا رسیدگی ماهوی دوباره درخواست کنند.

تگزاس با ۲۹ میلیون نفر جمعیت دومین ایالت پر جمعیت ایالات متحده آمریکا و یکی از پایگاه‌های سنتی جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان در آمریکا امکان دریافت قرص سقط جنین را از طریق بسته‌های پستی پیدا کردند

غول دنیای ارزهای دیجیتال به ۲۵ سال زندان محکوم شد

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها