زنان در آمریکا امکان دریافت قرص سقط جنین را از طریق بسته‌های پستی پیدا کردند

قرص میفپریستون
قرص میفپریستون Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تسهیل دسترسی زنان به قرص میفپریستون در آمریکا در حالی صورت گرفت که کشمکش سیاسی و قضایی بر سر حق زنان برای سقط جنین در این کشور ادامه دارد.

آگهی

اداره دارو و غذای آمریکا روز پنجشنبه دسترسی به دارویی را که در مراحل اولیه بارداری به آن پایان می‌دهد تسهیل کرد. 

بنا به تصمیم اداره دارو و غذای ایالات متحده متقاضیان می‌توانند این قرص را از طریق پست دریافت کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت آن نیست. دسترسی به این قرص در حالی تسهیل می‌شود که کشمکش بر سر حق زنان برای سقط جنین در آمریکا ادامه دارد.

امکان استفاده از قرص میفپریستون (mifepristone) در آمریکا تا هفته دهم بارداری وجود خواهد داشت. این دارو در برخی موارد برای درمان زنانی که با سقط جنین طبیعی و غیرعمدی روبرو می‌شوند نیز تجویز می‌شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

محدودیت‌های دسترسی به قرص میفپریستون از زمان تائید آن از سوی اداره دارو و غذای آمریکا در سال ۲۰۰۰ پابرجا بود. این محدودیت‌ها چند ماه پیش به طور موقت به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد اما تصمیم روز پنجشنبه اداره دارو و غذای ایالات متحده به معنای لغو دائمی این محدودیت‌ها است. 

با این حال ۱۹ ایالت آمریکا از جمله تگزاس قوانینی وضع کرده‌اند که دسترسی به قرص میفپریستون از راه دور و بدون مراجعه حضوری را با وجود تصمیم روز پنجشنبه اداره دارو و غذای ایالات متحده ناممکن می‌کند. در مقابل ایالت‌هایی مانند نیویورک و کالیفرنیا که دسترسی به سقط جنین را تسهیل کرده‌اند ممکن است امکان ارسال قرص میفپریستون برای زنان در دیگر ایالت‌ها را فراهم کنند.

دیوان عالی آمریکا قرار است تا پایان ماه ژوئن سال آینده (خرداد/تیر) درباره پرونده ممنوعیت سقط جنین از هفته پانزدهم بارداری در ایالت میسیسیپی تصمیم گیری کنند. حکم عالی ترین مرجع قضایی ایالات متحده در این پرونده می‌تواند حکم قبلی این نهاد در سال ۱۹۷۳ مبنی بر قانونی بودن سقط جنین در سراسر آمریکا را زیر سوال ببرد. 

دسترسی به قرص میفپریستون در شماری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و ایرلند در جریان همه‌گیری کرونا تسهیل شد. این در حالی است که لهستان و اسلوواکی در جریان شیوع بیماری «کووید ۱۹» قوانین سخت‌گیرانه‌تری در زمینه سقط جنین وضع کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با رای دادگاه تجدید نظر فدرال، اعمال قانون «محدودیت شدید سقط جنین» در تگزاس دوباره مجاز شد

محاکمه ترامپ بخاطر پرداخت حق‌السکوت به یک پورن‌استار وارد چهارمین روز شد

مدیر اف بی آی: هکرهای چینی منتظر فرصت هستند تا به آمریکا حمله‌ای ویرانگر بکنند