دست‌کم ۱۰ پلیس در درگیری‌های شدید کوزوو زخمی شدند؛ اتحادیه اروپا: اوضاع را رصد می‌کنیم

درگیری پلیس با صرب‌تبارها در شمال کوزوو
درگیری پلیس با صرب‌تبارها در شمال کوزوو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخست وزیر صربستان نیز در واکنش به درگیری‌های اخیر در شمال کوزوو خواستار «واکنش سریع» جامعه بین‌المللی شده و اوضاع در «میتروویتسا» را فاجعه‌آمیز توصیف کرده است.

آگهی

پلیس کوزوو در جریان عملیاتی گسترده به بهانه مقابله با باند‌های قاچاق و کنترل جرائم در مرزهای شمالی این کشور به شدت با ساکنان صرب و آلبانی‌تبار در این منطقه درگیر شد.

منابع محلی اعلام کردند که دست کم شش مامور پلیس و یک غیرنظامی روز چهارشنبه در جریان این درگیری‌ها مجروح شدند.

این در حالیست که رویترز به نقل از یک آ‌گاه از زخمی شدن دست کم ۱۰ نیروی پلیس و ۱۰ غیرنظامی صرب در این درگیری‌ها خبر داده است.

پلیس کوزوو همچنین با اعلام اینکه عملیات به پایان رسیده و آرامش به مناطق مرزی شمال کشور باز گشته یادآور شد که هشت نفر در جریان این عملیات دستگیر و بازداشت شده‌اند که اغلب آنها را آلبانی‌تبارها تشکیل می‌دهند.

درگیری‌ و خشونت میان پلیس کوزوو و افراد ساکن در مناطق شمالی این کشور به بهانه مقابله با جرم و بان‌های قاچاق که بارها طی سال گذشته تاکنون تکرار شده تنش‌ها در غرب بالکان را افزایش داده است.

جامعه بین‌المللی نیز به دفعات ضمن دعوت طرفین مناقشه به خویشتن‌داری خواستار برقراری آرامش در این منطقه شده است.

نیروهای بین المللی حافظ صلح که تحت ماموریت ناتو به منطقه اعزام شده‌ و در مرز کوزوو با صربستان مستقر شده‌اند از هر دو طرف خواسته‌اند تا از گسترش «هرج و مرج» جلوگیری کنند.

این درگیری‌ها در حالی در مناطق صرب‌ و آلبانی‌ نشین شمال کوزوو روی می‌دهد که روابط میان این کشور و صربستان پس از اختلافات اخیر بر سر شماره گذاری خودروها پرتنش شده است.

به گفته پلیس کوزوو، عملیات روز چهارشنبه در چهار نقطه از مناطق مرزی از جمله شمال «میترویتسا» انجام شد که اغلب ساکنان آن را صرب‌تبارها تشکیل می‌دهند.

تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که در جریان درگیری میان دو طرف، صرب‌تبارها سنگ و دیگر اشیا پرتاب می‌کردند و ماموران پلیس هم گاز اشک‌آور به سوی آنها پرتاب می‌کرد.

STR/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
درگیری پلیس با صرب تبارها در شمال کوزووSTR/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.

پلیس مدعی است که «گروههای تبهکار به صورت سازمان یافته برای مسدود کردن جاده‌ها از خودروها و مخازن گاز مایع استفاده می‌کنند و با بمب‌های صوتی، سلاح و نارنجک دستی به مقابله با ماموران می‌پردازند.»

غیرنظامیان در این منطقه که اغلب آنها را صرب‌تبارها تشکیل می‌دهند نیز به «مانع‌تراشی و حمله به ماموران گمرک و پلیس حین انجام وظیفه» متهم شده‌اند.

گفته می‌شود در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه در مجموع هفت نفر از جمله یک غیرنظامی صرب‌تبار ۳۶ ساله مجروح شده‌اند.

یک مسئول دولتی در صربستان که از جانب دولت این کشور مامور مذاکره با کوزوو است اعلام کرده که فرد یاد شده با شلیک گلوله از ناحیه کمر مجروح شده است.

وی گفت که با تلاش پزشکان گلوله شلیک شده از سوی ماموران کوزوو که وارد ریه‌های فرد یاد شده بود از بدن او خارج شد.

رسانه‌های کوزوو نیز در گزارشی اعلام کردند که در جریان درگیری‌های روز چهارشنبه یک خودرو پلیس و دست کم دو خودرو دیگر که در داخل این کشور شماره‌گذاری شده بود در آتش سوخت.

همزمان رسانه‌های صربستانی درگزارشی از «تشدید تنش‌ها» در منطقه پس از حمله پلیس کوزوو به چند فروشگاه و داروخانه در مناطق شمالی خبر دادند که به ظاهر در چارچوب عملیاتی برای مقابله با «قاچاق کالا» صورت گرفته بود.

نخست وزیر کوزوو از صرب‌تبارهای ساکن در این کشور خواسته است که «طعمه» رسانه‌های صربستان نشوند زیرا این رسانه‌ها به اعتقاد او کارشان سیاسی‌ کردن عملیات پلیس است.

آگهی

آلبین کورتی در پیامی فیسبوکی اعلام کرد که کشورش با گروه‌های مجرم و تبهکار مدارا نخواهد کرد و به مبارزه با این گرو‌ه‌ها و باند‌ها برای جلوگیری از گسترش قاچاق ادامه خواهد داد.

در خواست «واکنش سریع» صربستان از جامعه بین‌المللی

آنا برنابیچ، نخست وزیر صربستان نیز در واکنش به درگیری‌های اخیر در شمال کوزوو خواستار «واکنش سریع» جامعه بین‌المللی شده و اوضاع در «میتروویتسا» را فاجعه‌آمیز توصیف کرده است.

گفته می‌شود الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان نیز برای دیدار با نمایندگان صرب‌‌تبارهای کوزوو عازم شهر راسکا در نزدیکی مرز این کشور شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنشی به اتفاقات یاد شده گفت که بروکسل با بلگراد و پریشتینا در تماس است و اوضاع را رصد می‌کند.

وی افزود: «همه مسائل مورد اختلاف باید از طریق گفتگو‌هایی در بستر اتحادیه اروپا حل شود.»

آگهی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام توییتری خود تاکید کرد: «حوادث خشونت آمیز در شمال کوزوو باید فوراً متوقف شود.»

کوزوو سال ۲۰۰۸ پس از جنگی خونین از صربستان اعلام استقلال کرد اما صربستان این استقلال را به رسمیت نشناخته و این سرزمین را بخشی از خاک خود می‌داند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوزوو پیشنهاد تبادل خاک با صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا را رد کرد

خشونت در شمال کوزوو: ارتش صربستان به حال آماده‌باش درآمد

کوزوو برای توسعه «نیروی نظامی رسمی» از آمریکا تسلیحات مدرن دریافت می‌کند