مردان نوار غزه برای دریافت مجوز کار در اسرائيل صف کشیدند

شلوغی برای درخواست کار
شلوغی برای درخواست کار Copyright MAHMUD HAMS/AFP
Copyright MAHMUD HAMS/AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محاصره ۱۵ ساله از سوی اسرائيل مشکلات بسیاری را برای اهالی غزه فراهم آورده و مردم این منطقه ارتباط چندانی با جهان خارج ندارند و فقر و بیکاری در این قلمرو بیداد می‌کند.

آگهی

هزاران نفر از مردم غزه روز چهارشنبه درخواست مجوز کار در اسرائيل کردند.

در جلیبا اردوگاه پناهجویان شمال غزه، روز چهارشنبه ۶ اکتبر جمعیتی از مردان فلسطینی که مدارک هویتی در دست داشتند به امید اخذ مجوز کار در اسرائيل در صف‌های طولانی ایستادند.

این مردم که بیکاری در نوار غزه به تنگ آمده‌اند به امید یافتن شغل دست یاری به روی دشمن دیرینه خود دراز کرده‌اند. فتحی ابن انور، مرد ۴۰ ساله‌ای است که در این صف‌ها ایستاده است. او به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در نوار غزه هیچ کاری وجود ندارد. دیروز شنیدم که کارگران برای گرفتن مجوز کار در اسرائيل ثبت نام می‌کنند. من هم آمده‌ام تا ثبت نام بلکه بتوانم کاری پیدا کنم.»

او که پدر ۵ فرزند است در ادامه می‌گوید: «امیدوارم اوضاع بهتر شود، چرا که شرایط کنونی واقعا سخت است.»

یک مقام امنیتی اسرائيل به خبرگزاری فرانسه می‌گوید تعداد کل مجوزهایی که توسط اسرائيل به کارگران فلسطینی در غزه اعطا می‌شود ۷ هزار نفر است. تا ماه اوت حدود ۵ هزار کارگر و بازرگان اجازه ورود به اسرائیل را داشتند.

اسرائيل و حماس در ماه مه و بعد از ۱۱ روز جنگ مرگبار اعلام آتش‌بس کردند. اسرائيل از آن زمان بخشی از محدودیت‌های غزه را کم کرده است. از آن جمله می‌توان بازگشایی گذرگاه‌ها، گسترش منطقه ماهیگیری و همچنین اجازه ورود برخی کالاها اشاره کرد.

محاصره طولانی غزه توسط نیروهای اسرائيلی اهالی غزه را با مشکلات بسیاری رو به رو کرده و آنها با مشکلات اقتصادی فراوانی رو به رو هستند. این منطقه فقیر نشین با نرخ بیکاری حدود ۵۰ درصد حدود ۱۵ سال است که از سوی اسرائيل محاصره شده و امکان رفت و آمد چندانی برای اهالی غزه وجود ندارد.

ادامه این شرایط بغرنج باعث شده بسیاری از فلسطینان حاضر شوند برای اسرائيل کار کنند.

عمر شعبان، تحلیلگر اقتصادی فلسطینی در این خصوص می‌گوید: «مجوزهای کار اسرائيل می‌تواند به کاهش بحران بیکاری و فقر در غزه کمک کند.» به گفته شعبان در صورت اعطای ۲۰ هزار مجوز کار درآمد غزه روزانه به ۳ میلیون دلار افزایش می‌یابد.

در همین حال یک مقام فلسطینی در اتاق بازرگانی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه می‌گوید افزایش مجوزها نتیجه یک روند سیاسی از جمله مذاکرات در قاهره بین جنبش حماس و مقام‌های مصری بوده است.

لائير لاپید، وزیر خارجه اسرائيل طرحی را برای بهبود شرایط زندگی در غزه در ازای تعهد حماس به برقرای آرامش طولانی مدت در غزه ارائه کرده است.

اسرائیل و حماس از سال ۲۰۰۸ تا کنون ۴ بار با یکدیگر وارد جنگ شده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پزشک اهل غزه‌ که ۳ دخترش را در جنگ از دست داد به دنبال عذرخواهی اسرائیل است

اختلال پروازها در بحبوحه تنش ایران و اسرائیل؛ کارشناسان هوانوردی چه می‌گویند؟

آیا اسرائيل میان حمله به ایران و تهاجم نظامی به رفح مجبور به انتخاب است؟