سخنگوی وزارت خارجه ایران: برای بازگشت به مذاکرات وین پیش‌شرطی نداریم

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران Copyright خبرگزاری فارس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از آنکه وزیر امور خارجه ایران گفته بود، آمریکا برای حسن نیت ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کنند تا تهران هم به مذاکرات وین بازگردد، حالا سعید خطیب‌زاده می گوید ایران هیچ پیش‌شرطی برای بازگشت به گفتگوها ندارد.

آگهی

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تهران برای بازگشت به مذاکرات وین «پیش‌شرطی‌» ندارد و زمانی که روند بازبینی‌ داخلی‌اش به جمع‌بندی برسد به گفتگوهای هسته‌ای باز خواهد گشت.

آقای خطیب زاده در حساب توییتری خود به گفتگوی خود با خبرگزاری فرانس ۲۴ اشاره و افزود: «تنها هدف ما این است که اطمینان حاصل کنیم گفتگوها حقوق ایران را تامین می‌کند.»

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی مطرح می‌شود که پیشتر حسین امیرعبداللهیان پس از بازگشت از نیویورک اظهار داشته بود که به آمریکا اعلام کرده ده میلیارد از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند تا تهران به میز مذاکرات بازگردد. آقای خطیب زاده در توضیح اظهارات وزیر امور خارجه به فرانس ۲۴ گفت: «آن‌چه آقای امیرعبداللهیان گفت این بود که آمریکا به روش‌های گوناگون می‌توانست حسن نیت خود را نشان دهد از جمله اینکه پول‌هایی که متعلق به مردم ایران است و اعانه کسی نیست، بتواند به ایران برگردد.»

خطیب‌زاده در بخش دیگری از گفتگوی خود با فرانس ۲۴ گفت: «آمریکا باید نشان دهد که هم در روش و هم در اقدام تغییر کرده است. تا به امروز تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعال مانده و هیچ کدام از پول‌های ایران هم در بانک‌های خارجی رفع توقیف نشده است.»

در همین راستا یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفته که واشنگتن امیدوار است که ظرف مدت کوتاهی طرفین به مذاکرات هسته‌ای در وین بازگردند. این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود در عین حال تاکید کرده ایالات متحده پیشرفت‌های ایران در زمینه توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای را نگران کننده می‌داند.

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئيسی در ایران، اظهارات متناقضی از سوی مقام‌های ایرانی در خصوص زمان بازگشت به میز مذاکرات مطرح شده است. هرچند مقام‌های ایرانی تاکید می‌کنند که به گفتگوها باز خواهند گشت اما هنوز مشخص نیست این تعویق تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا تهران بالاخره حاضر خواهد شد به مذاکرات وین بازگردد یا خیر.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنگویان وزارت امور خارجه ایران بعد از انقلاب؛ آیا سخنگو با تغییر دولت عوض می‌شود؟

بازگشت منتقد اروپا به عرصه دیپلماسی ایران؛ باقری کنی مذاکرات هسته‌ای را به کدام سو می‌برد؟

برنامه دولت رئيسی برای مذاکرات هسته‌ای چیست؟