آلمان: ایران نمی‌تواند برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پیش شرط تعیین کند

محل انجام گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در شهر وین
محل انجام گفتگوهای هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در شهر وین Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت خارجه ایران تایید کرده که مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پیش از آغاز ماه آینده میلادی از سرگرفته خواهد شد.

آگهی

آلمان می‌گوید که مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت طرف‌های برجام به تعهداتشان باید هر چه سریع‌تر از سر گرفته شود و ایران برای شروع مجدد گفتگوها در وین نمی‌تواند پیش‌ شرط تعیین کند.

وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه با اعلام این موضوع تصریح کرد که درخواست‌های ایران از ایالات متحده برای آزاد کردن دارایی‌های بلوکه شده این کشور به عنوان شرط از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

این موضع برلین پس از آن مطرح شد که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرد که ایالات متحده به نشانه حسن نیت و جدی بودن در احیای برنامه جامع اقدام مشترک، برجام باید ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر را آزاد کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرده بود: «این رفتار آمریکا است که نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می‌کند. از زمانی که آقای بایدن مسئولیت خود را به عهده گرفته است هیچ اقدام عملی سازنده بغیر از اظهار نظرهای متناقض از او مشاهده نشده است.»

آقای امیرعبداللهیان سپس با اشاره به اموال و دارایی‌های مسدود شده ایران در بانک‌های ژاپن و کره جنوبی که آن‌ را نتیجه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا خواند تاکید کرد که کشورش به دلیل همین تحریم‌ها که وی آن‌ها را «جنایت و تروریسم» توصیف کرد امکان خرید داروهای مورد نیاز و واکسن برای شهروندان را ندارد.

وی در عین حال یادآور شد که پرونده مذاکراتی وین در دست بررسی است و ایران به زودی به این مذاکرات باز خواهد گشت؛ اگر چه به اعتقاد او مذاکره‌ای سازنده خواهد بود که نتایج ملموس و عملی داشته باشد.

وزارت خارجه آلمان در واکنش به مواضع اخیر حسین امیر عبداللهیان تاکید کرده که ایران نمی‌تواند برای از سرگیری این مذاکرات هیچگونه پیش‌شرطی تعیین کند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان با طرح این موضوع که انتظار می‌رود مذاکرات در تاریخ مشخصی به توافق منجر شود، خواستار آن شد که ایران هر چه سریع‌تر به گفتگوهای وین بازگردد.

از سرگیری گفتگوها پیش از ماه نوامبر

تازه‌ترین تحول در این خصوص به موضع جدید وزارت امور خارجه ایران مربوط می‌شود که فرانس‌پرس عصر روز دوشنبه به آن استناد کرده است.

بر اساس این گزارش وزارت خارجه ایران تایید کرده که مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پیش از آغاز ماه آینده میلادی از سرگرفته خواهد شد.

سعید خطیب زاده‌، سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در سخنانی ضمن اشاره به پیش‌شرط آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشورش برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای که پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان بر آن تاکید کرده بود گفت: «طرفی به نام آمریکا وجود دارد که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و بند بند برجام است و تمامی طرف‌های متعهد به برجام را تنبیه کرده و طرفی به نام ایران را هدف ظالمانه‌ترین تحریم‌ها قرار داده است.»

وی که در کنفرانسی خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه سخن می‌گفت، سپس یاد آور شد: «اگر کلیه تحریم‌ها به شکل موثر برداشته شود، ایران هم کلیه اقدامات کاهشی خود را متوقف می‌کند. آنها اقدامات جبرانی بوده و همه می‌توانند به روز صفر برگردیم.»

مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی برجام که با مشارکت غیرمستقیم هیئتی از جانب دولت آمریکا آغاز شده بود ماه ژو‌ئن در آخرین‌ روزهای کاری دولت قبلی ایران به ریاست حسن روحانی متوقف شد.

ایالات متحده در ابتدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ، طبق وعده‌هایی که او پیش‌تر در کارزار انتخاباتی خود داده بود به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با گروه ۵ به اضافه که علاوه بر آمریکا، سه قدرت اروپاییِ بریتانیا، فرانسه، آلمان و نیز دو کشور چین و روسیه را شامل می‌شد، کنار کشید.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا همانطور که بارها اعلام کرده قصد دارد کشورش را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند، اما طرفین در مورد اینکه چه قدم هایی باید برداشته شود و کدام طرف باید نخستین قدم را بردارد با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

مسئله دیگری که هنوز تحلیل‌گران در خصوص آن به نتیجه نرسیده‌اند این است که تهران در صورت بازگشت به مذاکرات چه محدودیت‌هایی را می‌پذیرد و ایالات متحده حاضر به لغو کدام بخش از تحریم‌ها خواهد بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با مجید گلپور؛ ایران برای خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای چقدر زمان دارد؟

اتحادیه اروپا: ایران هنوز آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین نیست

نرگس کلهر در گفت‌وگو با یورونیوز: راه رفته پس از جنبش مهسا قابل برگشت نیست