اتحادیه اروپا: ایران هنوز آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین نیست

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین مقابل دوربین خبرنگاران (عکس آرشیوی)
انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین مقابل دوربین خبرنگاران (عکس آرشیوی) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به رویترز گفت که ایران پیش از بازگشت به گفتگوهای وین خواهان بررسی متونی است که قرار است چند هفته دیگر در دیدار با نمایندگان اروپایی در بروکسل مطرح و به بحث گذاشته شود.

آگهی

رویترز در گزارشی که پس از سفر تازه نماینده اتحادیه اروپا به تهران منتشر شده به نقل از مقامات اروپایی آورده است که تهران هنوز آمادگی بازگشت به مذاکرات وین را ندارد.

در این گزارش با استناد به سخنان یک مقام ارشد اتحادیه اروپا تصریح شده است که ایران پیش از بازگشت به گفتگوهای وین خواهان بررسی متونی است که قرار است چند هفته دیگر در دیدار با نمایندگان اروپایی در بروکسل مطرح و به بحث گذاشته شود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در جریان گفتگوهای خود در تهران توافق کردند که برای فراهم کردن زمینه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین ادامه رایزنی‌ها را در بروکسل انجام دهند.

انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای وین برای همین منظور چهار ماه پس از متوقف شدن گفتگوها میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین به تهران سفر کرده بود.

در گزارش رویترز همچنین آمده است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران تاکنون راضی به از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده در وین نشده است.

ایران و ایالات متحده هر دو به نوعی تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین را نادیده گرفته و هر یک منتظر برداشتن نخستین گام از سوی طرف مقابل برای بازگشت به مذاکرات هستند.

واشنگتن پس از به قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کاخ سفید بر بازگشت ایالات متحده و ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تاکید دارد؛ توافقی بین‌المللی و به ثبت رسیده در شورای امنیت سازمان ملل متحد که آمریکا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

مقامات آمریکایی خواهان آن هستند که ایران ضمن بازگشت به میز مذاکرات به تعهدات داده شده در چارچوب برجام عمل کند و برنامه هسته‌ای خود را به نقطه آغاز توافق سال ۲۰۱۵ بازگرداند.

تهران نیز که در واکنش به انفعال کشورهای اروپایی و متنفع نشدن از امتیازات اقتصادی برجام گام‌های متعددی را برای کاهش تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه برداشته، خواهان لغو کلیه تحریم‌هایی است که پس از خروج واشنگتن به صورت یکجانبه علیه ایران اعمال شده است.

دیپلمات‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان، کشورهایی که به همراه چین و روسیه دیگر طرف‌های برجام را تشکیل می‌دهند، پیش از سفر انریکه مورا شرایط را بسیار حساس خوانده و اعلام کردند که با توجه به گسترش برنامه هسته‌ای ایران و بن‌بست پیش آمده در مذاکرات نمی‌توان شرایط را عادی توصیف کرد.

آمریکا نیز به تازگی از زبان وزیر خارجه و نیز نماینده ویژه خود در امور ایران هشدار داده که زمان برای تهران جهت بازگشت به مذاکرات وین به سرعت در حال سپری شدن است و در صورت ادامه بن‌بست و یا شکست گفتگوها همه گزینه‌ها را مد نظر قرار خواهد داد.

این در حالی است که یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نامی از وی برده نشده به رویترز گفته است که ایران هنوز برای بازگشت به گفتگوهای وین آماده نیست.

این منبع در ادامه گفته است: «آنها (ایرانی‌ها) اصرار دارند که نمی خواهند مذاکراتی صرفا برای مذاکره انجام دهند بلکه به دنبال گفتگوهایی با نتایج عملی و در نهایت توافق نهایی بر سر چگونگی احیای برجام هستند.»

وی همچنین ایده برپایی نشستی دیگر در بروکسل را «خوب» توصیف کرد و گفت که این دیدار به هر دو طرف این فرصت را می دهد تا متونی که از ماه ژوئن به بعد روی میز بوده است را مورد بررسی قرار داده و ابهام‌های موجود برای تیم مذاکره کننده ایرانی را برطرف کند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز به تازگی گفته است که مذاکرات وین باید فوراً از همان جایی که در ماه ژوئن متوقف شده بود از سر گرفته شود

وی به خبرنگاران گفت: «ایران باید تمایل خود را در این زمینه از طریق اقداماتی عملی نشان دهد این خواست را به اشتراک بگذارد که خواهان از سرگیری گفتگوها و دستیابی به توافقی مشترک است.

دیپلمات های غربی گفته اند که نگرانند تیم مذاکره کننده تازه تهران متاثر از رویکرد غرب ستیزانه رئیس جمهوری جدید ایران و بر خلاف سلف پراگماتیست خود خواسته‌هایی جدید و فراتر از آنچه قبلاً توافق شده است را مطرح کند.

دولت جدید ایران بارها گفته است که «به زودی» به مذاکرات وین باز می‌گردد اما تاریخی برای این امر مشخص نکرده است.

آگهی

دیپلمات های غربی پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بودند که مذاکرات وین قبل از پایان ماه اکتبر از سر گرفته شود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان: ایران نمی‌تواند برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پیش شرط تعیین کند

ایران: به زودی به مذاکرات احیای برجام بر می‌گردیم، آمریکا: به زودی چه معنایی دارد؟

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد