آمریکا: در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران «همه گزینه‌ها» روی میز است

پرچم ایران مقابل مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
پرچم ایران مقابل مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رابرت مالی علاوه بر استفاده از عبارت «همه گزینه‌ها» که به طور معمول شامل احتمال اقدام نظامی هم خواهد بود همچنین یادآور شد که ایالات متحده و اسرائیل در مخالفت با توسعه سلاح هسته‌ای از سوی ایران متحد یکدیگر هستند.

آگهی

رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در موضعی‌ سختگیرانه‌تر نسبت به تهران گفت که کشورش «همه گزینه‌ها» را در صورت شکست مذاکرات وین در نظر خواهد گرفت.

مذاکره کننده ارشد ایالات متحده در این خصوص تصریح کرد: اگر ایران مایل به بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نباشد، آمریکا آمادگی کامل دارد تا «همه‌ گزینه‌ها» را لحاظ کند.

آقای مالی علاوه بر استفاده از عبارت «همه گزینه‌ها» که به طور معمول شامل احتمال اقدام نظامی هم خواهد بود همچنین یادآور شد که ایالات متحده و اسرائیل در مخالفت با توسعه سلاح هسته‌ای از سوی ایران متحد یکدیگر هستند.

این سخنان در حالی ایران می‌شود که تحلیلگران احتمال حمله نظامی از سوی آمریکا را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را ناچیز می‌دانند و می‌گویند که اگر هم واشنگتن تصمیم به انجام این کار بگیرد حملات بسیار محدود و مقطعی خواهد بود.

از سوی دیگر رابرت مالی در حالی به همسویی ایالات متحده با اسرائیل در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده که تهران پیش‌تر مسئولیت چند «حملات خرابکارانه» به تاسیسات هسته‌ای خود را متوجه اسرائیل کرده بود.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران همچنین اعلام کرد که به زودی برای هماهنگی بیشتر با متحدان منطقه‌ای خود در این راستا راهی عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عراق و قطر خواهد شد.

گفتنی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به تازگی و در آستانه سفر نماینده اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورتی که ایران رویکرد و مسیر خود را در مذاکرات هسته‌ای تغییر ندهد، کشورش آماده رفتن به سمت گزینه‌های دیگر است.

انریکه مورا، معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که در این سفر بر ضرورت از سرگیری مذاکرات وین نزد مقام‌های ایرانی تاکید خواهد کرد.

رابرت مالی در ادامه اظهارات خود به صراحت یادآور شده که ایالات متحده در صورت عدم بازگشت تهران به مذاکرات وین «آماده پذیرفتن یک واقعیت متفاوت است که در آن همه گزینه‌ها برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران» در نظر گرفته خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد که ترجیح واشنگتن همچنان بازگشت ایالات متحده و ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که آمریکا پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تهران نیز در واکنش به انفعال کشورهای اروپایی گام‌های متعددی را برای کاهش تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه برداشت.

آقای مالی یاد آور شد که دو طرف در شش دور مذاکرات غیرمستقیم پیشین در وین برای احیای برجام به پیشرفت‌هایی دست یافته بودند اما به نظر می‌رسد که دولت جدید به ریاست ابراهیم رئیسی که در ماه اوت در ایران بر سر کار آمد ممکن است مواضع متفاوتی در مذاکرات داشته باشد.

دولت جدید ایران بارها گفته است که «به زودی» به مذاکرات وین باز می‌گردد اما تاریخی برای این امر مشخص نکرده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا: به محض توافق همه طرف‌ها و دریافت پاسخ تهران و واشنگتن، آماده تشکیل جلسه مذاکره هستیم

جو بایدن: واشنگتن به دنبال دوری از پکن نیست

ویکتوریا نولاند، جانشین موقت وندی شرمن کیست و موضعش در قبال ایران و برجام چیست؟