شرکت ملی نفت و گاز ایران در پرونده کرسنت به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار جریمه به طرف اماراتی محکوم شد

تاسیسات صنایع نفت و گاز ایران در پارس جنوبی
تاسیسات صنایع نفت و گاز ایران در پارس جنوبی Copyright Vahid Salemi/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2018 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفتۀ امارات، هیات داوری بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران را به‌دلیل تخلف در اجرای قرارداد فروش گاز به پرداخت ۶۰۷ میلیون دلار محکوم کرده است. این غرامت، تنها دربرگیرنده بخش نخست قراردادی است که هرگز عملی نشد.

آگهی

شرکت دانا گاز (دانه غاز) امارات با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد یک گروه داوری بین‌المللی که به اختلاف کرسنت پترولیوم و شرکت ملی نفت و گاز ایران رسیدگی می‌کرد، طرف ایرانی را به دلیل عدم اجرای تعهداتش به پرداخت ۶۰۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت محکوم کرده است.

تا زمان تنظیم این گزارش هیچ‌یک از مقام‌های ایرانی واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند.

قرارداد معروف به کرسنت ۲۰ سال پیش میان شرکت ملی نفت و گاز ایران و کرسنت پترولیوم (یکی از زیرشاخه‌های دانا گاز) امارت عربی متحده بسته شد. قرار بود ایران براساس تعهداتش در این قرارداد، بخشی از گاز استخراج شده در یک میدان مشترک با امارات را در بازه زمانی ۲۵ ساله به کرسنت پترولیوم بفروشد. اما این قرارداد هرگز اجرایی نشد.

قرارداد کرسنت به یکی از جنجالی‌ترین و سیاسی‌ترین پرونده‌های صنعت نفت و گاز ایران تبدیل شد. از سال‌های پایانی حکومت محمد خاتمی، اصولگرایان، دولت اصلاحات و به‌ویژه شخص بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت‌های خاتمی و حسن روحانی را به خیانت و نادیده‌ انگاشتن منافع ملی متهم می‌کنند. آقای زنگنه معمولا به این اتهام‌ها جواب نمی‌دهد و می‌گوید که قرار بر این است که سکوت شود.

دولت محمود احمدی نژاد پس از انتقادهای اولیه تلاش کرد تا این قراداد را اجرایی کند اما موفق نشد. در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت کرسنت اختلاف خود با شرکت ملی نفت و گاز ایران را به داوری بین‌المللی سپرد.

شرکت دانا گاز (دانه غاز) امارات اعلام کرده است که غرامت یاد شده صرفا به عدم ایفای تعهد ایران در دوره نخست قرارداد باز می‌گردد و این شرکت انتظار صدور رای ضرور و زیان بسیار سنگین‌تری علیه ایران را در مرحله بعد دارد.

هیات داوری این قرارداد در پاریس مستقر است و احتمالا رای آتی خود را تا دو سال دیگر صادر خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر نفت: اگر ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نکنیم وارد کننده نفت می‌شویم

واردات حیات-واکس به ایران؛ امارات چگونه تولیدکننده و صادرکننده واکسن کرونا شد؟

شکست ۳ دهه بازاریابی ایران؛ پاکستان بازار گاز خود را به روی قطر و روسیه گشود