بحران مهاجرت غیرقانونی؛‌ لهستان در مرز خود با بلاروس وضعیت اضطراری اعلام کرد

مهاجران گرفتار در مرز لهستان و بلاروس
مهاجران گرفتار در مرز لهستان و بلاروس Copyright Czarek Sokolowski/The Associated Press
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری لهستان در تصمیمی بی سابقه دستور «وضعیت اضطراری» در بخشی از مرزهای این کشور با بلاروس را صادر کرد.

آگهی

 آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان در اقدامی بی سابقه در بخش‌هایی از دو منطقه هم مرز کشورش با بلاروس اعلام وضعیت اضطراری کرد.

دولت لهستان بدنبال افزایش مهاجرت های غیرقانونی چنین تصمیمی اتخاذ کرده است.

اتحادیه اروپا، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس را متهم می کند که از مهاجران عراقی و افغانستانی گرفتار در مرزهای اروپا به عنوان بخشی از برنامه مقابله با تحریم های اتحادیه اروپا علیه این کشور سوء استفاده می کند.

هفته هاست که دو عضو اتحادیه اروپا، لهستان و لتونی، که با بلاروس هم مرز هستند با چالش مهم عبور توده وار مهاجران از مرزهایشان مواجه شده اند. 

 لهستان با ایجاد حصار و استقرار نیروها در تلاش است تا امنیت را در مرزهای خود افزایش دهد. این دو کشور از ورود ده‌ها مهاجر به خاک خود خودداری کرده‌اند و همزمان بلاروس نیز اجازه بازگشت آنها به خاک خود را نمی‌دهد. به همین دلیل بسیاری از مهاجران در مرزها گرفتار هستند.

بلاژ اسپایچالسکی، سخنگوی دولت لهستان پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «وضعیت در مرز با بلاروس دشوار و خطرناک است.» وی افزود: «امروز ما نه تنها مسئول مرزهای خودمان هستیم بلکه وظیفه داریم برای تامین امنیت اتحادیه اروپا از مرزهای ورودی اش محافظت کنیم.»

اداره مرزبانی لهستان می گویند تنها در ماه اوت ۳۵۰۰ نفر سعی کرده اند بصورت غیرقانونی از بلاورس وارد لهستان شوند. ۲۵۰۰ نفر از این مهاجران گرفتار مرزبانان و وادار به بازگشت شده اند. بسیاری از آنها همچنان در خطوط مرزی با وضعیت نامشخص گرفتار هستند.

رزمایش غرب-۲۰۲۱

بخشی از رزمایش مشترک روسیه و بلاروس و قزاقستان که قرار است در خاک بلاروس انجام شود نگرانی مهم دیگری است که دولت لهستان را بر آن داشته تا اعلام وضعیت ویژه اضطراری کند. ماریوش کامینسکی، وزیر کشور لهستان می گوید: «دومین دلیل برای اعلام وضعیت فوق العاده در این منطقه رزمایش نظامی است که در نزدیکی مرزهای ما انجام می شود. ما باید آماده هر سناریویی باشیم.»

وضعیت اضطراری که دامنه حمل و نقل ساکنان بخش های مرزی را محدود و تجمعات مردمی را ممنوع می کند قرار است تا عمق ۳ کیلومتری در امتداد خط مرزی و به مدت ۳۰ روز اعمال شود.

سازمان های مدافع حقوق بشرو حقوق مهاجران در لهستان می گویند که دولت به جای سختگیری‌ها باید از پناهجویان خسته از جنگ و گرسنگی حمایت و میزبانی کند. دادگاه حقوق بشر اروپا چهارشنبه گذشته از لهستان و لتونی خواست به مهاجران گرفتار در مرزهای خود با بلاروس کمک کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران در لامپدوسا؛ هجوم ۷ هزار پناهجو در ۴۸ ساعت به ایتالیا؛آلمان پذیرش داوطلبانه پناهجو را معلق کرد

پاپ در بازگشت از قبرس تعدادی پناهجو را با خود به ایتالیا می‌آورد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد