دیدار بی‌سابقه طی ۷ سال اخیر؛ بنی گانتس و محمود عباس در رام‌الله دیدار کردند

محمود عباس و بنی گانتس باهم دیدار کردند
محمود عباس و بنی گانتس باهم دیدار کردند Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به کرانه باختری رود اردن سفر کرد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کند، ملاقات کم سابقه‌ای که می‌تواند نشان دهنده ایجاد مجدد روند مذاکرات صلح پس از هفت سال باشد.

آگهی

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به کرانه باختری رود اردن سفر کرد تا با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کند، ملاقات کم سابقه‌ای که می‌تواند نشان دهنده ایجاد مجدد روند مذاکرات صلح پس از هفت سال باشد.

با این حال یک منبع نزدیک به نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه پس از ملاقات این دو نفر که عصر یکشنبه انجام شد به آسوشیتدپرس گفت که هیچ روند صلحی در حال انجام با فلسطینیان وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد که بحث‌ها در رام‌الله مقر آقای عباس در کرانه باختری رود اردن به «مسائل عادی امنیتی و اقتصادی» اختصاص داشت.

وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که بنی گانتس به رئیس تشکیلات فلسطینی تاکید کرد که کشورش به دنبال «اتخاذ تدابیری برای تقویت اقتصادی تشکیلات خودگردان فلسطین» است.

یکی از سخنگویان این وزارتخانه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که گانتس همچنین در این دیدار گفته است که دولت قصد دارد حدود ۱۳۲ میلیون یورو به تشکیلات خودگردان فلسطین وام دهد.

به گفته این منبع، این وام با مالیاتی که دولت اسرائیل از طرف تشکیلات خودگردان فلسطین دریافت می‌کند، بازپرداخت می‌شود.

در سال‌های اخیر روابط اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین رو به وخامت گذاشته است.

مذاکرات صلح از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است و شهرک سازی‌های در سرزمین‌های فلسطینی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است در زمان نخست وزیر نتانیاهو تسریع شد.

طبق گفته وزارت دفاع اسرائیل، بنی گانتس و محمود عباس در رام‌الله توافق کردند که گفت‌وگوها را ادامه دهند.

ملاقات در رام‌الله چند ساعت پس از بازگشت نفتالی بنت از ایالات متحده انجام شد.

بایدن در دیدار با بنت با تاکید مجدد بر تعهد «بی‌دریغ» ایالات متحده به امنیت اسرائیل گفت که با نخست وزیر اسرائیل درباره «راه‌های پیشبرد صلح، امنیت و رفاه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها» گفت‌وگو کرده است.

دولت آمریکا از راه حل دو دولتی اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند و کمک‌های مالی به فلسطینیان را از سرگرفته است. با این حال نفتالی بنت که به‌عنوان یک ناسیونالیست رادیکال شناخته می‌شود مخالف ایجاد کشور فلسطین است. دفتر وی به صراحت اعلام کرد که قصد آغاز مذاکرات جدید با فلسطینیان را ندارد.

اما مقامات ارشد اسرائیلی از برنامه‌هایی برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین در مواجهه با اسلام‌گرایان جنبش حماس در غزه خبر دادند.

فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ زمانیکه اسلامگرایان کنترل غزه را پس از یک جنگ داخلی به دست گرفتند با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کردند. حماس روز دوشنبه ملاقات بین گانتس و عباس را محکوم کرد و گفت این دیدار اختلافات فلسطینی‌ها را شدیدتر می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر رئیس سیا به اسرائیل همزمان با تنش‌ها در منطقه بر سر حمله به «مرسر استریت»

حسن نصرالله: جنگ نمی‌خواهیم اما به حمله هوایی اسرائیل «پاسخ متناسب» خواهیم داد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم