سفر رئیس سیا به اسرائیل همزمان با تنش‌ها در منطقه بر سر حمله به «مرسر استریت»

ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)
ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پایگاه خبری اسرائیلی والانیوز اعلام کرد که رئیس سیا قرار است با نفتالی بنت، نخست وزیر و همچنین رئیس جدید سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل(موساد) ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور گفتگو کند.

آگهی

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی نخست وزیر اسرائیل گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) روز سه‌شنبه و در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو به اسرائیل سفر می‌کند.

در همین حال، پایگاه خبری اسرائیلی والانیوز اعلام کرد که رئیس سیا قرار است با نفتالی بنت، نخست وزیر و همچنین رئیس جدید سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) ملاقات و درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور گفتگو کند.

به نوشته این پایگاه خبری، آقای برنز همچنین برای دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ماجد فرج، رئیس اطلاعات فلسطین به رام الله در کرانه باختری رود اردن سفر خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نفتکش «مرسر استریت» که در اختیار یک شرکت متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی است، روز ۲۹ ژوئیه در دریای عمان هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین در قرار گرفت که در نتیجه آن یک خدمه بریتانیایی و یک خدمه رومانیایی آن کشته شدند.

ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل به سرعت انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه گرفتند ولی تهران هرگونه مداخله در این حمله را رد کرده است.

با این حال، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) روز جمعه گذشته نتایج یک تحقیقی را منتشر کرد که نشان می‌داد پهپاد‌های مورد استفاده در این حمله ساخت ایران هستند و فاصله پروازی آنها در این ماموریت با فاصله بین سواحل ایران و محل استقرار نفتکش مرسر استریت مطابقت دارد.

اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای ایران را عامل این حمله دانست و این حمله را به عنوان اقدامی در «نقض امنیت حمل و نقل بین‌المللی»، محکوم کرد.

ویلیام برنز، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی طی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در جریان مذاکرات محرمانه بین ایران و ایالات متحده در عمان که طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ انجام شد نقش فعالی داشت؛ مذاکراتی که به اعتقاد برخی تحلیلگران سنگ بنای برگزاری گفتگوهای رسمی میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵ و امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با وجود مخالفت اسرائیل شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لاپید در مسکو: اسرائیل از خود در برابر ایران در سوریه دفاع می‌کند

دیدار بی‌سابقه طی ۷ سال اخیر؛ بنی گانتس و محمود عباس در رام‌الله دیدار کردند

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم