لاپید در مسکو: اسرائیل از خود در برابر ایران در سوریه دفاع می‌کند

وزیر خارجه اسرائیل با همتای روس خود در مسکو دیدار و گفتگو کرد
وزیر خارجه اسرائیل با همتای روس خود در مسکو دیدار و گفتگو کرد Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل که برای دیدار وگفتگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود به مسکو سفر کرده است، گفت که تل آویو به دفاع از خود در برابر اقدامات ایران در سوریه ادامه می‌دهد.

آگهی

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل که برای دیدار وگفتگو با سرگئی لاوروف، همتای روس خود به مسکو سفر کرده است، گفت که تل آویو به دفاع از خود در برابر اقدامات ایران در سوریه ادامه می‌دهد.

آقای لاپید گفت: «تا زمانی که ایران پایگاه های تروریستی در مرز شمالی ما با سوریه ایجاد می‌کند یا سلاح های پیشرفته به سازمان های تروریستی می‌رساند که علیه ما مورد استفاده قرار می گیرد، اسرائیل آرام نمی‌نشیند.»

او در ادامه هشدار داد: «تا زمانی که ایران حضور داشته باشد و به «صادرات وحشت» ادامه دهد، ثبات منطقه ای وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه اسرائیل گفت: «ما توانایی‌مان را برای دفاع از خود در برابر تهدیدهای سوریه و سایر نقاط حفظ خواهیم کرد.»

سرگئی لاوروف هم با اذعان به «منافع کلیدی روسیه در منطقه»، گفت که به همین دلیل است که ساز و کار «لازم و موثر» برای رفع تداخل نظامی میان مسکو و تل آویو وجود دارد.

پیشتر برخی رسانه‌ها از فرود یک موشک ساخت روسیه در منطقه «غوش دان» اسرائیل در روز یک‌شنبه خبر داده بودند. دو هفته پیش از آن هم ارتش روسیه در سوریه اعلام کرد که سیستم پدافند هوایی که در اختیار سوریه قرار دارد، ۲۲ موشک از ۲۴ موشک پرتاب شده توسط اسرائیل را سرنگون کرده است.

مسکو و تل آویو پیشتر در مورد عملیات های هوایی اسرائیل با هدف جلوگیری از ایجاد پایگاه های ایران در نزدیک مرزهای اسرائیل، توافق کرده بودند. اینک به نظر می‌رسد که مکانیزم رفع اختلاف میان مسکو و تل آویو برای عملیات های اسرائیل در خاک سوریه به مشکل مواجه شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو با تبدیل‌ شدن سوریه به عرصه درگیری میان کشورهای مختلف و استفاده از خاک این کشور برای حمله به هر کشور دیگری مخالف است.

او در ادامه بر مخالفت روسیه با حملات اسرائیل به سوریه و هدف قرار گرفته‌ شدن اسرائیل از طریق خاک سوریه تأکید کرد.

اسرائیل حق اقدام علیه برنامه هسته ای ایران را برای خود محفوظ می‌دارد

وزیر خارجه اسرائیل همچنین در دیدار خود با وزیر خارجه روسیه گفت: «جهان باید از دستیابی ایران به توان هسته ای صرف نظر از قیمت آن جلوگیری کند. اگر جهان این کار را انجام ندهد، اسرائیل این حق را برای خود محفوظ می‌دارد.»

او با درخواست از کشورهای جهان برای ارسال پیامی «واضح و قوی» به ایران گفت: «حرکت ایران به سوی سلاح هسته ای نه تنها مشکل اسرائیل بلکه مشکلی برای کل جهان است.»

لاپید در ادامه افزود: اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران به یک کشور هسته ای یا حتی یک کشور در آستانه هسته ای شدن تبدیل شود.»

توئیت میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی هم‌زمان با دیدار و گفتگوی لاپید و لاوروف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که «هیچ اقدامی» از سوی شورای حکام لازم نیست بلکه باید همکاری‌ها با ایران حفظ شود.

او پیش از این هم گفته بود که تحت هیچ شرایطی بحث در مورد ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید بر چشم انداز مذاکرات وین تأثیر منفی بگذارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر خارجه اسرائیل در حالی برای دیدار و گفتگو با همتای روسش به مسکو رفته است که راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم روز پنجشنبه در این کشور حضور داشت.

بر اساس بیانیه ای که وزارت خارجه روسیه منتشر کرده، آقای مالی و معاون وزیر خارجه روسیه بر ادامه مذاکرات وین تاکید کرده‌اند.

در هر حال وزرای خارجه روسیه و اسرائیل سی امین سالگرد روابط دو کشور را جشن گرفتند و توافق کردند که نفتالی بنت، نخست اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به زودی با یکدیگر دیدار کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اسرائیل پس از ۳ سال لایحه بودجه دولت را تصویب کرد

نخستین سفر نخست وزیر اسرائیل به آمریکا؛ ایران از محورهای مهم مذاکرات بایدن و بنت خواهد بود

سفر رئیس سیا به اسرائیل همزمان با تنش‌ها در منطقه بر سر حمله به «مرسر استریت»