حسن نصرالله: جنگ نمی‌خواهیم اما به حمله هوایی اسرائیل «پاسخ متناسب» خواهیم داد

حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان
حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد) در یک سخنرانی حملات هوایی هفته گذشته اسرائیل را تحولی «بسیار خطرناک» عنوان کرد، با این حال گفت که این گروه خواهان جنگ نیست.

آگهی

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز شنبه ۷ اوت (۱۶ مرداد) در یک سخنرانی حملات هوایی هفته گذشته اسرائیل را «تحولی بسیار خطرناک» عنوان کرد، با این حال گفت که این گروه خواهان جنگ نیست.

آقای نصرالله که در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت پایان جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ شرکت کرده بود، گفت: «حملات اسرائیل برای اولین بار بود که در ۱۵ سال گذشته در لبنان رخ می‌داد و پاسخ ما مربوط به این حملات بود.»

حزب‌الله پیشتر در روز جمعه اعلام کرده بود که مواضع نیروهای اسرائیلی را در مزارع شبعا با ده‌ها راکت ۱۲۲ میلیمتری هدف قرار داده است. نیروی هوایی اسرائیل نیز با تأیید این خبر گفته بود بیشتر راکت های شلیک شده توسط سیستم دفاع هوایی این کشور رهگیری شده‌اند.

رهبر حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود اضافه کرد: «ما می‌خواستیم به دشمن بگوییم هرگونه حمله هوایی از سوی نیروی هوایی اسرائیل ناگزیر پاسخ داده خواهد شد هر چند به شیوه‌ای مناسب و متناسب. زیرا ما می‌خواهیم در جهت حفظ منافع کشورمان عمل کنیم.»

حسن نصرالله گفت: «ما به دنبال جنگ نیستیم و نمی‌خواهیم به سمت جنگ برویم، اما برای آن آماده هستیم.»

آخرین حملات هوایی اسرائیل به لبنان به ۷ سال پیش در ۲۰۱۴ بازمی‌گردد زمانی که هواپیماهای جنگی این کشور به نقاطی از خاک لبنان در نزدیکی مرز سوریه حمله کرده بودند.

شلیک موشک‌های حزب‌الله در صبح جمعه باعث گلوله‌باران متقابل اسرائیل شد و نگرانی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد را درباره «وضعیت بسیار خطرناک» در پی داشت.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرده بود که جنگنده های این کشور در پی حمله موشکی به مواضع نیروهایش به مناطق تحت کنترل حزب الله در جنوب لبنان حمله کرده‌ است. با این حال دولت اسرائیل گفت که خواهان «افزایش تنش تا رسیدن به یک جنگ سراسری» نیست.

ایالات متحده پیشتر از دولت لبنان خواسته بود تا مانع شلیک موشک از سوی حزب‌الله شود. حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

جنگ ۳۳ روزه در تابستان ۲۰۰۶ باعث کشته شدن ۱۲۰۰ نفر در لبنان شد که اکثر آنان غیرنظامی بودند. در پی پایان این جنگ بود که ارتش لبنان در مناطق مرزی مستقر شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار بی‌سابقه طی ۷ سال اخیر؛ بنی گانتس و محمود عباس در رام‌الله دیدار کردند

تبادل آتش بین اسرائیل و لبنان همزمان با افزایش تنش‌‌ها میان تهران و تل‌آویو

گسترش تنش‌ها در منطقه؛ اسرائيل اهدافی را در خاک لبنان مورد هدف قرار داد