دیپلمات آلمانی: طالبان با خروج افغان‌ها از کشور پس از ۳۱ اوت موافقت کردند

فرودگاه کابل
فرودگاه کابل Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک دیپلمات آلمانی گفت که طالبان پذیرفته‌اند که افغان‌ها می‌توانند پس از خروج نهایی نیروهای خارجی در تاریخ ۳۱ اوت، باز هم از افغانستان خارج شوند.

آگهی

یک دیپلمات آلمانی گفت که طالبان پذیرفته‌اند که افغان‌ها می‌توانند پس از خروج نهایی نیروهای خارجی در تاریخ ۳۱ اوت، باز هم اقدام به خروج از افغانستان کنند.

مارکوس پوتزل، نماینده ویژه آلمان برای افغانستان و پاکستان در توییتی با اشاره به دیدارش با شیر عباس استانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این فرد به او اطمینان داده است که افغان‌ها با مدارک معتبر پس از ۳۱ اوت می‌توانند با پروازهای تجاری به خروج از خاک افغانستان ادامه دهند.

وی تصریح کرد که «نیاز فوری» به داشتن «یک فرودگاه فعال در کابل» به‌عنوان پیش شرط سازمان‌های غیر دولتی و دیپلمات‌ها در افغانستان را با این عضو طالبان مورد بحث قرار داده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که سخنگوی طالبان روز گذشته در یک نشست خبری در خصوص هرج و مرج در فرودگاه کابل گفت: «ما از مردم دعوت می‌کنیم به خانه‌هایشان بازگردند. اما آمریکا از مردم دعوت می‌کند به فرودگاه بروند. آمریکا سیاست را تغییر دهد. آمریکا مهندس‌ها، دکترها و نظامیان ما را بیرون می‌برد تا مثل یک شهروند عادی برای آنها کار کنند. در حالی که آنها در کشور مثل یک کارشناس می‌توانند کار و زندگی کنند.»

ذبیح‌الله مجاهد در عین حال افزود: «خارجی‌ها اجازه دارند به فرودگاه کابل بروند اما افغان‌ها نه. به مردم می‌گوییم به سر کار و زندگی خود برگردید. خطری متوجه شما نیست. آمریکایی‌ها وقتی که جمعیت در اطراف فرودگاه تجمع می‌کنند، تیراندازی می‌کنند. ما از آنها خواستیم دعوت برای تخلیه افغان‌ها را متوقف کنند.»

از زمان تصرف کابل از سوی نیروهای طالبان در ۱۵ اوت، پروازهای تجاری به این کشور قطع شده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در مواجهه با اولتیماتوم طالبان روز سه‌شنبه تایید کرد که خروج افراد از افغانستان هفته دیگر تکمیل خواهد شد. با این حال هزاران افغان پس از به قدرت رسیدن طالبان در فرودگاه کابل به امید خارج شدن از کشور تجمع کرده‌اند.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان امروز گفته بود که جامعه بین‌المللی باید با طالبان «مذاکره» کند تا دستاوردهای حاصل از استقرار نیروهای ناتو در افغانستان از سال ۲۰۰۱ حفظ شوند.

وی اضافه کرده بود: «طالبان در افغانستان یک واقعیت است. این واقعیت جدید تلخ است اما ما باید با آن روبرو شویم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آنگلا مرکل: جامعه بین‌الملل باید به گفتگو با طالبان ادامه دهد

طالبان: خارجی‌ها اجازه ورود به فرودگاه کابل را دارند افغان‌ها نه

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل:‌ گزارش‌های موثقی از اعدام مخالفان طالبان دریافت کرده‌ایم