ریاضی‌دانان سوئیسی با محاسبه عدد پی تا ۶۲.۸ تریلیون رقم اعشار رکورد شکستند

عدد پی
عدد پی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانشمندان سوئیسی موفق شده‌اند با استفاده از یک ابر رایانه عدد پی را تا ۶۲.۸ تریلیون رقم بعد از اعشار محاسبه کنند.

آگهی

دانشمندان سوئیسی موفق شده‌اند با استفاده از یک ابر رایانه عدد پی را تا ۶۲.۸ تریلیون رقم بعد از اعشار محاسبه کنند.

در این عملیات که در دانشکده علوم کاربردی دانشگاه گرابوندن سوئیس انجام شد، یک ابر رایانه با صرف ۱۰۸ روز و ۹ ساعت محاسبه سرانجام توانست رکورد جهانی پیشین را بهبود بخشد.

عدد پی که تقریبا برابر با ۳٫۱۴۱۵۹ است، یک ثابت ریاضیاتی است و از تقسیم محیط دایره به قطرش حساب می‌شود. این عدد یک عدد گنگ است و بی‌نهایت رقم بعد از اعشار می‌تواند برای آن وجود داشته باشد.

تیم انجام‌دهنده این محاسبه در بیانیه‌ای گفته است عدد پی با دقتی معادل ۶۲ تریلیون و ۸۳۱ میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۷۱ هزار و ۷۹۶ محاسبه شده است. عددی که دقتش ۱۲.۸ تریلیون رقم از حدنصاب قبلی بیشتر است.

کارشناسان می‌گویند چنین محاسبه سختی به مقدار زیادی حافظه رم (RAM) و همچنین سرعت بالای رایانه برای دسترسی به حافظه نیاز دارد. همچنین انجام این عملیات رایانه‌ای به خنک‌کننده‌ مداوم هوا احتیاج دارد تا قطعات بیش از حد داغ نشوند. به همین دلیل محققان یک اتاق سرمایش همراه با منبع تغذیه اضطراری برای انجام این عمل طراحی کردند.

در بیانیه تیم محققان آمده است که نتیجه به دست آمده به ۶۳ ترابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز داشته و انجام این عمل نیز تا ۹۱ ترابایت فضای دیسک سخت را مصرف می‌کرده است. در نتیجه پژوهشگران یک حافظه ۳۱۰ ترابایتی برای ذخیره و ۱۸۰ ترابایت برای پشتیبان‌گیری از عملیات اختصاص داده بودند.

محاسبه دقیق عدد پی یک معیار غیررسمی برای سنجیدن سقف توان محاسباتی ابرکامپیوترها محسوب می‌شود و همچنین در زمینه توسعه الگوریتم‌های کارا برای حساب کردن سری‌های عددی نیز کاربرد دارد.

رکورد جهانی قبلی این عدد را تا ۵۰ تریلیون رقم اعشار تخمین زده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرمول ریاضی شکل تخم‌مرغ پیدا شد

جایزه بزرگ ریاضیات به افتخار مریم میرزاخانی نام‌گذاری شد

روایت زندگی ریاضیدان هند در فیلم «مردی که بی نهایت را می دانست»