نظرسنجی‌های انتخابات آلمان؛ سوسیال دموکرات‌ها فاصله خود با حزب مرکل را کم کردند

اولاف شولتز
اولاف شولتز Copyright AXEL SCHMIDT/AXEL SCHMIDT
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق آخرین نظرسنجی‌ها که روز چهارشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) منتشر شد، سوسیال دموکرات‌های در فاصله کمتر از شش هفته تا انتخابات فدرال آلمان از سبزها پیشی گرفتند و فاصله خود را با حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل کمتر کرده‌اند.

آگهی

طبق آخرین نظرسنجی‌ها که روز چهارشنبه ۱۸ اوت (۲۷ مرداد) منتشر شد، سوسیال دموکرات‌های در فاصله کمتر از شش هفته تا انتخابات فدرال آلمان از سبزها پیشی گرفته و فاصله خود را با حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل کمتر کرده‌اند.

حمایت از محافظه‌کاران به رهبری آرمین لاشت که پس از انتخابات ۲۶ سپتامبر به‌عنوان نامزد اصلی جانشین مرکل در سمت صدراعظمی شناخته می‌شود از اواخر ماه ژوئن کاهش یافته است. طبق نظرسنجی‌های ماه ژوئن اقبال به لاشت بین ۲۸ تا ۳۰ درصد بود.

اما طبق آخرین نظرسنجی موسسه تحقیقاتی فورزا حمایت از محافظه‌کاران حزب دموکرات مسیحی هم اکنون ۲۳ درصد است و نسبت به هفته قبل بدون تغییر باقی مانده است. سوسیال دموکرات‌ها که اولاف شولتز نامزد آن‌ها برای صدراعظمی آلمان است با افزایش محبوبیت روبرو شده‌اند و طبق این نظرسنجی ۲۱ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند از این حزب حمایت می‌کنند که باعث شد تا محبوبیت آن‌ها دو درصد نسبت به نظرسنجی قبلی افزایش یابد.

این کمترین فاصله بین این دو حزب از مارس ۲۰۱۷ است و گزینه‌های مختلف ائتلاف را باز می‌کند. تا چند هفته پیش ائتلاف محافظه‌کاران و سبزها بیشتر محتمل بود اما این احتمال اکنون کمتر شده است.

سبزها به رهبری آنالنا بائربوک، کاندیدای صدراعظمی این حزب با یک درصد کاهش محبوبیت نسبت به نظرسنجی قبلی، می‌توانند ۱۹ درصد حمایت‌ها را از آن خود کنند.

تسلط طالبان بر افغانستان تاثیر چندانی بر نظرسنجی‌های این هفته نداشته است گرچه آلمان پس از ایالات متحده آمریکا دومین گروه نظامی بزرگ را در آن کشور داشت و هم اکنون در تلاش برای خارج کردن نیروهای خود است.

مرکل پس از ۱۶ سال رهبری بزرگترین اقتصاد اروپا پس از انتخابات ماه سپتامبر از صدراعظمی کناره‌گیری می‌کند. بلوک وی متشکل از حزب دموکرات مسیحی، سوسیال‌های مسیحی بایرن و سوسیال دموکرات‌ها به نظر می‌رسد قدرت انتخاباتی خود را از دست داده‌اند.

محبوبیت لاشت پس از آنکه در هنگام بازدید ماه گذشته در یک شهر سیل‌زده آلمان در حال خندیدن دیده شد و در نهایت عذرخواهی کرد مخصوصا در ایالت نوردراین-وستفالن که پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان محسوب می‌شود، کاهش یافته است.

در حال حاضر شمار زیادی از رای دهندگان شولتز را که وزیر دارایی در ائتلاف مرکل است شایسته پست صدراعظمی می‌دانند. حدود ۲۹ درصد از پاسخ دهندگان به موسسه نظرسنجی فورزا گفته‌اند در صورتی که امکان دادن رای مستقیم به صدراعظم داشتند به شولتز رای می‌دادند. به طوریکه محبوبیت وی در رقابت با لاشت ۱۷ درصد بیشتر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۶ سال صدارت مرکل؛ «آنگلا، یار دوازدهم تیم فوتبال آلمان» و «رهبر جهان آزاد»

نگاهی به آخرین تلاش‌های زیست محیطی اورزولا فن‌ درلاین در آستانه آخرین سخنرانی سالانه او

کنفرانس آب و هوایی «کوپ۲۷» تحت الشعاع محدودیت‌های آزادی بیان در مصر