آنچه در مورد ماسک‌ها در مواجهه با شیوع نوع دلتای کرونا باید دانست

ماسک N95
ماسک N95 Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گسترش نوع دلتای بیماری کووید-۱۹، که به گونه‌ای تهاجمی و با قدرت سرایت زیاد افراد را مبتلا می‌کند، مقامات کشورها بار دیگر مقررات استفاده از ماسک را تشدید کرده‌اند. اما هر کدام از گونه‌های متفاوت ماسک تا چه میزان در برابر این نوع ویروس مقاوم هستند؟

آگهی

با گسترش نوع دلتای بیماری کووید-۱۹، که به گونه‌ای تهاجمی و با قدرت سرایت زیاد افراد را مبتلا می‌کند، مقامات کشورها بار دیگر مقررات استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته و عمومی را تشدید کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند ماسک را فراموش نکنند.

نوع دلتای ویروس کرونا که نخستین بار در هند پدید آمد تا کنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان یافت شده است. در واقع تمامی ویروس‌ها پیوسته جهش پیدا می‌کنند و اغلب تغییرات‌شان چندان مهم نیست با این حال برخی از گونه‌های جهش‌یافته ممکن است سرعت انتقال بیشتری داشته باشند، عوارض حادتری ایجاد کنند یا از سدّ ایمنی واکسن‌ها بگذرند که در گونه دلتای ویروس کرونا این نوع جهش دیده می‌شود.

در این شرایط و از آنجا که نوع دلتا بسیار مسری است، برخی از کارشناسان حوزه سلامت تاثیر ماسک‌های پارچه‌ای را زیر سوال برده و توصیه می‌کنند بهتر است شهروندان ماسک های N95 و KN95 را استفاده کنند. اما این نوع ماسک‌ها چرا برای نوع دلتای ویروس ارجحیت دارند و کدام یک از آن‌ها مناسب‌تر است؟

باید گفت ماسک‌های N95 و KN95 نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای یا طبی بهتر دهان و بینی را می‌پوشانند. البته این حرف درستی است که ماسک‌های پارچه‌ای یا طبی را می‌توان با زدن گره در پشت گوش محکم کرد، با این حال ماسک‌های N95 به صورت طبیعی چفت و بست مناسب‌تری دارند و روی صورت بهتر سوار می‌شوند.

در واقع ماسک‌های پارچه‌ای تا حد زیادی از تراوش قطرات تنفسی توسط فرد به محیط بیرون جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که ماسک‌های N95 ذرات استنشاقی بزرگ و کوچک را فیلتر می‌کنند و به این ترتیب محافظت بیشتری اعمال می‌شود. دلیل اصلی محافظت تعداد لایه‌ها است.

برای مثال ماسک‌های N95 یا KN95 از پنج لایه تشکیل شده‌اند. تعداد لایه‌ها در ماسک طبی ۳ عدد و در ماسک‌های پارچه‌ای تنها یک عدد است.

تفاوت ماسک‌های KN95 و N95 چیست؟

این دو ماسک که از درجه فیلتر بالایی برخوردارند به دلیل نام مشابه باعث سردرگمی بخشی از مصرف‌کنندگان شده‌اند.

هر دوی این ماسک‌ها به خوبی روی صورت قرار می‌گیرند و در فیلتر کردن ذرات معلق در هوا بسیار موثر هستند. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است این ماسک‌ها مانع از ورود ۹۵ درصد ذرات بسیار ریز به درون دهان و بینی افراد می‌شوند.

ماسک‌های N95 توسط کشورهای متعددی از جمله آمریکا تولید می‌شوند، با این حال ماسک KN95 محصول چین است. هرچند کارشناسان می‌گویند این ماسک نسبت به نمونه آمریکایی‌اش از سطح تاثیر کمتری برخوردار است، با این حال همچنان نسبت به ماسک‌های طبی یا پارچه‌ای برای جلوگیری از ابتلا به کرونا قوی‌تر عمل می‌کند.

در ابتدای همه‌گیری به دلیل هجوم افراد به خرید ماسک‌های N95 این محصول در بازار کمیاب شده بود. با این وجود و با گذشت زمان، میزان تولید ماسک‌ها در کارخانه‌ها افزایش یافت و این محصول کمابیش در دسترس قرار گرفته است.

برای مثال سایت آمازون در ماه‌های نخستین شیوع همه‌گیری این دست ماسک‌ها را با یک تا دو ماه تاخیر در تحویل به فروش می‌رساند. در حالی که اکنون فرصت تحویل تا زیر ۱ روز نیز رسیده است و کاربران می‌توانند ماسک را صبح سفارش داده و عصر دریافت کنند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند بار می‌توان از ماسک N95 استفاده کرد؟

چرا ماسک زدن در مکان‌های سربسته حتی برای واکسینه شده‌ها بار دیگر توصیه می‌شود؟

اسرائیل به اجباری بودن استفاده از ماسک در فضاهای باز پایان داد