کرونا در ایران؛ شمار ابتلا و بستری روزانه به بالاترین سطح از زمان آغاز همه‌گیری رسید

هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا در ایران
هشدار نسبت به افزایش شمار قربانیان کرونا در ایران Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار ابتلا و بستری روزانه در ایران به بالاترین سطح از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور و شمار قربانیان روزانه این بیماری نیز به بالاترین سطح از ۲۸ آوریل(۸ اردیبهشت) رسید.

آگهی

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه از مرگ ۴۱۱ مبتلای به بیماری کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و اعلام کرد که در همین مدت، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند.

بدین ترتیب، شمار ابتلا و بستری روزانه در ایران به بالاترین سطح از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور و تعداد قربانیان روزانه این بیماری نیز به بالاترین سطح از ۲۸ آوریل(۸ اردیبهشت) رسید.

بر پایه این گزارش، طی ۲۴ ساعت گذشته شمار بیمارانی که به دلیل بروز علائم حاد این بیماری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های ایران بستری شده‌اند با ۶۸ نفر افزایش به ۵ هزار و ۶۰۷ نفر رسیده است. ایران پس از کشورهای آمریکا، هند، برزیل و کلمبیا دارای بیشترین تعداد بیماران حاد کرونایی است.

پیش‌بینی ۸۰۰ فوت روزانه

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران اعلام کرد اگر دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع کرونا رعایت نشود شاید در آینده به حدود ۸۰۰ مورد فوتی در روز برسیم؛ آنهم درحالیکه کشور هنوز به پیک (قله) موج پنجم کرونا نرسیده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود گفت که در هر چهار دقیقه یک نفر در ایران در اثر کرونا فوت می‌کند و در ۱۰ روز آینده این روند افزایش خواهد یافت.

طبق آخرین آمار رسمی تاکنون ۳ میلیون و ۹۰۳ هزار و ۵۱۹ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه و نیم آینده مرگ‌های کرونایی در ایران از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد و اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود شاید به رقم ۸۰۰ نفر در روز برسد.
ایرج حریرچی
معاون کل وزارت بهداشت ایران

حریرچی با اشاره به آمار فوتی روز گذشته در ایران یعنی ۳۶۶ نفر همچنین پیش‌بینی‌های اخیر دانشگاه واشنگتن گفت که این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه و نیم آینده مرگ‌های کرونایی در ایران از روزانه ۳۰۰ نفر کنونی به حدود ۶۰۰ نفر افزایش می‌یابد و اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود شاید به رقم ۸۰۰ نفر در روز برسد.

رکورد بستری‌ بیماران مبتلا به کووید در تهران شکسته شد

آخرین آمار و اطلاعات نشان می‌دهد وضعیت کلان‌شهر تهران نیز وخیم است به طوریکه نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت کرونا در تهران به ایرنا گفت که بستری‌های کرونایی در تهران با عبور از ۱۰ هزار بیمار، رکورد جدیدی را از ابتدای بروز بیماری تا هشتم مرداد ثبت کرده است.

وی تاکید کرد که تهران در اوج تعداد بستری‌ها قرار دارد و حداکثر ظرفیت در تهران حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار است که بخش عمده آن پر شده است.

وی همچنین گفت که شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای وجود نداشت. وی تاکید کرد که سویه غالب کرونا در تهران، سویه دلتا است و هر روز به تعداد بیماران افزوده می‌شود.

با این حال طبق آمار وزارت بهداشت استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. بیشترین موارد مرگ ناشی از کووید-۱۹ نیز در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.

محموله جدید واکسن چینی کرونا

رضا زبیب، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه این وزارتخانه از ورود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن چینی کرونا به ایران خبر داد.

خبرگزاری مهر
واکسیناسیون در همدانخبرگزاری مهر

مطابق اعلام وزارت بهداشت ایران، تا کنون نزدیک به ۱۵ میلیون دُز واکسن کرونا وارد این کشور شده که در نتیجه با تزریق ۴۲۷ هزار و ۷۴۵ دُز واکسن در ۲۴ ساعت گذشته، در مجموع ۹ میلیون و ۹۲۵ هزار و ۶۰۳ نفر(حدود ۱۱ درصد جمعیت کشور) دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۷۹ نفر(نزدیک به ۳ درصد جمعیت کشور) نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۵۸۲ دُز رسیده است.

سرم‌های تزریقی کمیاب شد

در روزهای گذشته برخی از شهروندان ایران اعلام کردند سِرُم‌های تزریقی که توسط مبتلایان به ویروس کرونا استفاده می‌شود، کمیاب شده است. حتی برخی از چهره‌های معروف که به کرونا مبتلا شده‌اند در اینستاگرام در این باره ویدئوهایی منتشر کردند.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت که یکی از شرکت‌های سرم‌ساز در حال اصلاح خطوط تولید خود بود که کمبود سرم در روزهای اخیر رخ داد.

وی افزود: «اکنون تقریبا تولید سرم در کشور به ۱۱ میلیون رسیده و تا اواخر شهریور این رقم به ۱۵.۵ میلیون در ماه افزایش می‌یابد.»

وی تصریح کرد که در حال حاضر به دلیل گرمای هوا مردم دچار کم آبی بدن می‌شوند و این موضوع باعث شده تا برایشان سرم تجویز شود. همچنین بیماران مبتلا به کرونا نیز به سرم نیاز دارند که مصرف سرم افزایش پیدا کرده است.

به سایر شرکت‌های تولیدکننده سرم اعلام شده تا تولید خود را افزایش دهند و از ابتدای شهریور نیز آن شرکت سرم سازی که در حال بازسازی خطوطش است به چرخه تولید برمی‌گردد.
حیدر محمدی
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو

وی تاکید کرد به سایر شرکت‌های تولیدکننده سرم اعلام شده تا تولید خود را افزایش دهند و از ابتدای شهریور نیز آن شرکت سرم سازی که در حال بازسازی خطوطش است به چرخه تولید برمی‌گردد.

آگهی

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز گذشته در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کشور به خاطر وضعیت وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا و استفاده از نیروهای نظامی و انتظامی برای برخورد با متخلفان از پروتکل‌های بهداشتی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تزریق ۴۲۴ هزار دُز واکسن کرونا؛ شمار مبتلایان روزانه در ایران به رکورد بی‌سابقه رسید

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد

شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه بسیار جهش یافته ویروس کرونا در کانادا