حمله به منطقه سبز بغداد و دو کاروان نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در عراق

عکس تزئیتی از حملات موشکی در بغداد
عکس تزئیتی از حملات موشکی در بغداد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته یک منبع امنیتی عراقی، دو کاروان نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا امروز پنج‌شنبه در جاده بین‌المللی جنوب الناصریه در استان «ذی قار» با دو بمب کنار جاده‌ای هدف قرار گرفته‌ شدند.

آگهی

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد که دو کاروان نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا امروز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئیه در جاده بین‌المللی جنوب «ناصریه» در استان «ذی قار» عراق با دو بمب کنار جاده‌ای هدف قرار گرفته‌ شدند.

خبر حمله به کاروان نیروهای ائتلاف در عراق در حالی منتشر شده است که پیش از آن برخی منابع محلی از شلیک دو موشک در بامداد پنج‌شنبه ۲۹ ژوئیه به منطقه سبز بغداد خبر داده بودند.

وزارت کشور عراق پس از انتشار خبر اصابت موشک به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا نیز در آنجا قرار دارد، گفت که موشک به منطقه مسکونی منصور در نزدیکی منطقه سبز بغداد اصابت کرده است. البته تا لحظه تنظیم این خبر گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

به گفته منابع محلی، به دنبال حمله های امروز در عراق، بالگردها و هواپیماهای جاسوسی آمریکا در آسمان بغداد به پرواز درآمدند.

در گذشته اینگونه حملات معمولاً به گروه‌های مسلح طرفدار ایران نسبت داده شده است که خواستار خروج نیروهای نظامی خارجی از کشورشان هستند. با این حال تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله ها برعهده نگرفته است.

حمله موشکی به منطقه سبز بغداد در روز بازگشت مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق پس از سفر به واشنگتن انجام شده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در دیدار با آقای کاظمی که روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه انجام شد، از شروع «مرحله جدید» و پایان «ماموریت نظامی» آمریکایی‌ها در عراق تا پایان سال خبر داد.

او پس از امضای توافقنامه دو کشور اعلام کرد که نقش آمریکا در عراق با آموزش، یاری‌رسانی و مقابله با داعش ادامه خواهد یافت. با این حال رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که نیروهای این کشور در صورت لزوم در عراق باقی می‌مانند.

توافق دو دولت آمریکا و عراق با استقبال شاخه سیاسی نیروهای عراقی طرفدار ایران مواجه شد اما نتوانست گروه‌های رادیکال تر را راضی کند.

در بیانیه ای که روز چهارشنبه با امضای كمیته هماهنگی نیروهای مقاومت عراق منتشر شده، خروج همه نیروهای خارجی از عراق و انتقال پایگاه های نظامی ائتلاف بین‌المللی به ارتش این کشور درخواست شده است.

این کمیته در بیانیه خود تصریح کرده است که تا زمان خروج واقعی نیروهای ائتلاف، مقاومت آماده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

ائتلاف بین‌المللی ضد تروریسم تحت رهبری آمریکا در سال ۲۰۱۴ در عراق مستقر شد و هدف آن کمک به نیروهای عراقی در نبرد با گروه داعش اعلام شد.

اگر چه داعش در سال ۲۰۱۷ رسماً شکست خورد اما همچنان ۳۵۰۰ سرباز عضو ائتلاف که ۲۵۰۰ نفر آنان آمریکایی هستند در عراق حضور دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ائتلاف بین‌المللی در عراق: حمله دو پهپاد انتحاری به نیروهای آمریکایی در پايگاه عين‌الاسد دفع شد

ابراز نگرانی «شدید» پنتاگون از حملات اخیر به کارکنان آمریکایی در عراق و سوریه

بغداد: حملات آمریکا دولت ما را به سمت پایان دادن به ماموریت آمریکا‌یی‌ها در خاک عراق سوق می‌دهد