روز هفتم اعتراضات خوزستان؛ آمریکا: از حق تجمع مسالمت‌آمیز ایرانیان حمایت می‌کنیم

اعتراضات در خوزستان
اعتراضات در خوزستان Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

درحالی که اخبار دریافتی از شبکه‌های اجتماعی حاکی از گسترش این اعتراضات به دیگر مناطق خوزستان و برخی دیگر استان‌ها و همزمان تشدید حضور نیروهای ضدشورش در این استان است، دادستانی خوزستان با انتشار بیانیه‌ای درباره این اعتراضات هشدار داد.

آگهی

اعتراضات در خوزستان چهارشنبه ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه) در حالی برای هفتمین روز متوالی ادامه یافت که شهرهای مختلف این استان شاهد تجمع شهروندان و حضور پرشمار نیروهای امنیتی در خیابان‌ها بوده است.

این در حالی است که اختلال گسترده در اینترنت نیز اطلاع‌رسانی از این مناطق را با مشکل مواجه کرده است.

نخستین واکنش آمریکا

همزمان ایالات متحده در نخستین واکنش رسمی به ناآرامی‌های اخیر ایران گفته است که گزارش‌های مربوط به شلیک نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان را «از نزدیک» زیر نظر دارد و از مقامات حکومتی خواسته است به «حق گردهم‌آیی مسالمت‌آمیز» و ابراز نظر ایرانیان احترام بگذارند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این باره گفت: «مردم ایران باید بتوانند بدون ترس از خشونت و یا بازداشت خودسرانه توسط نیروهای امنیتی از حقوق خود برخوردار شوند».

هفتمین روز اعتراضات در خوزستان و مناطق دیگر

بر اساس تصاویر ویدئویی و اخبار منتشره در شبکه‌های اجتماعی روز گذشته شهرهای شادگان، اهواز، سوسنگرد، ایذه، دزفول، الهایی، بهبهان و آبادان در استان خوزستان شاهد ناآرامی و شکل‌گیری تجمعات مختلف بودند.

معترضان همچنین با آتش زدن لاستیک ورودی شهرک جراحی در ماهشهر و جاده بهبهان به شیراز را مسدود کردند.

این در حالی است که در خارج از استان خوزستان نیز یزدانشهر در نزدیکی نجف‌آباد اصفهان ملتهب گزارش شده و تجمعات پراکنده‌ای در آن شکل گرفته است. مطابق فیلم‌های منتشره معرضان با شعارهای «بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم»، «خوزستان، خوزستان، حمایتت می‌کنیم» در این شهر به تظاهرات پرداخته‌اند. یزدانشهر از جمله شهرهای محل سکوت جنگ‌زدگان در ایران به شمار می‌آید و در طول جنگ ایران و عراق شماری از آوارگان خوزستانی به این شهر مهاجرت کرده بودند.

همزمان گزارش‌ها از استان خوزستان از قطع اینترنت و اختلال گسترده در شبکه موبایلی حکایت دارد.

موسسه نت‌بلاکس، که جریان آزاد اطلاعات و محدودیت‌ها در شبکه‌های اینترنتی را در جهان رصد می‌کند، روز چهارشنبه اختلال اینترنت موبایل را در استان خوزستان ایران تایید کرد.

هشدار دادستانی خوزستان

درحالی که اخبار دریافتی از شبکه‌های اجتماعی حاکی از گسترش این اعتراضات به دیگر مناطق خوزستان و برخی دیگر استان‌ها و همزمان تشدید حضور نیروهای ضدشورش در این استان است، دادستانی خوزستان با انتشار بیانیه‌ای درباره این اعتراضات هشدار داد. در این بیانیه به «اغتشاشگران، عوامل مزدور بیگانه، منافقین کوردل، تجزیه طلبان و عناصر پلید ضد انقلاب»، «هشدار» داده شده است که با آنها در صورت «ایجاد هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی و اخلال در نظم عمومی» برابر قانون «به شدت هر چه تمام‌تر» برخورد می‌شود.

بیانیه دادستانی خوزستان به مردم درباره «سوء استفاده اشرار مسلح» از اعتراضات نیز هشدار داده شده است.

علی فرهمندپور، فرماندار ویژه دزفول نیز در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که این «اغتشاشات» به هیچ وجه ربطی به آب کشاورزی ندارد و افزود: «اغتشاشگران افرادی فرصت طلب هستند که با فراخوان ضدانقلاب وارد صحنه می‌شوند.»

واکنش در اینستاگرام علی خامنه‌ای

در این روز در صفحه اینستاگرام منتسب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بخشی از سخنان او که گفته می‌شود در سال ۱۳۹۵ بیان کرده است، بازنشر شد.

در این پیام آمده است: «رهبر انقلاب: مسئولان وظیفه دارند به مشکلات خوزستان رسیدگی کنند و اگر کسی به فکر مردم باشد، نمی‌تواند در مقابل مسائل دشوار خوزستان راحت بماند و این وظیفه‌ی قطعی، فوری و همیشگی حکومت‌هاست که به فکر مردم باشند.»

این پیام در حالی منتشر می‌شود که در جریان این اعتراضات، بارها شعارهایی علیه او سر داده شده است.

روز چهارشنبه همچنین استاندار خوزستان با فرمانده سپاه ولیعصر و جمعی ازشیوخ و بزرگان عشایر عرب استان دیدار کرد. به نوشته ایرنا او از شیوخ و بزرگان منطقه خواست تا «جوان‌ترها را به خویشتن‌داری، کنار گذاشتن احساسات کاذب و پرهیز از دنباله‌روی و افتادن در مسیر نقشه‌های شوم دشمنان نصیحت و ارشاد کنند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات در بهارستان اصفهان و ایوان غرب؛ گزارش‌ها از قطع برق، اختلال اینترنت و دستگیری‌ها

اعتراض‌ها در ایران؛ دامنه تظاهرات از خوزستان به الیگودرز و شاهین‌شهر کشیده شد

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد