نمایندگی‌های خارجی در افغانستان: پیشروی طالبان با ادعای مذاکره سیاسی صلح در تضاد است

طالبان در مرز افغانستان و پاکستان
طالبان در مرز افغانستان و پاکستان Copyright AP PhotoAP Photo/Tariq Achkzai
Copyright AP PhotoAP Photo/Tariq Achkzai
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پانزده نمایندگی‌ دیپلماتیک در افغانستان روز دوشنبه ۱۹ ژوئیه در بیانیه‌ای از طالبان خواستند که حملات خود را متوقف کند و تاکید کردند که این خشونت‌ها با وعده حمایت کامل این گروه از مذاکرات و توافق‌های حاصل از آن مغایرت دارد.

آگهی

پانزده نمایندگی‌ دیپلماتیک در افغانستان روز دوشنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر/ سرطان) با انتشار بیانیه‌ای از طالبان خواستند که حملات خود را متوقف کند و تاکید کردند که این خشونت‌ها با وعده حمایت کامل این گروه از مذاکرات صلح و توافق‌های حاصل از آن مغایرت دارد.

این بیانیه به امضای هیات نمایندگی اتحادیه اروپا، دفتر نماینده عالی امور غیرنظامیان ناتو در افغانستان و همچنین سفارتخانه‌های آلمان، استرالیا، کانادا، کره جنوبی، دانمارک، اسپانیا، ایالات متحده، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، هند، جمهوری چک، بریتانیا و سوئد رسیده است.

این پانزده نمایندگی‌ سیاسی پس از بی‌نیتجه ماندن مذاکرات روزهای گذشته در دوحه، پایتخت قطر، در بیانیه خود خواستار «پایان فوری حمله‌های نظامی طالبان» شدند و آن را «مانعی جدی» در راه تلاش برای دستیابی به یک توافق در روند مذاکرات خواندند.

هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان روز یکشنبه در پیام خود به مناسبت روز عید قربان بار دیگر بر حمایت کامل خود از مذاکرات «با وجود پیشروی‌ها و پیروزی‌های نظامی» تاکید کرده بود.

این گروه از زمان آغاز خروج نیروهای خارجی از این کشور در ماه مه، حملات همه‌جانبه خود علیه نیروهای دولتی در افغانستان را آغاز کرده‌ و تا کنون کنترل بسیاری از ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها) و مناطق مرزی را در دست گرفته‌اند.

نمایندگی‌های سیاسی کشورها و نهادهای بین‌المللی در افغانستان همچنین در این بیانیه «ترورهای هدفمند، تخریب زیرساخت‌ها، تهدید شخصیت ها» و دیگر اقدامات طالبان علیه دستاوردهای ۲۰ سال گذشته در افغانستان را محکوم کردند.

آنها «بی‌توجهی به حاکمیت قانون»، حمله به حقوق زنان و دختران و آزادی بیان و مطبوعات در مناطق تحت اشغال این گروه را نیز محکوم کرده و این رفتارها را مغایر با تعهد رهبر طالبان در پیام عید قربان در مورد احترام به این اصول در«امارت اسلامی» آینده افغانستان خواندند.

(AP Photo/Rahmat Gul
آوارگی داخلی در افغانستان در پی پیشروی‌های طالبان(AP Photo/Rahmat Gul

یک ولسوالی سقوط کرد، دیگری از کنترل طالبان خارج شد

در همین حال ولسوالی‌های افغانستان همچنان میان گروه طالبان و نیروهای دولتی دست‌به‌دست می‌شوند.

پایگاه خبری افق افغانستان به نقل از عزیزالله صافی، عضو شورای ولایتی کاپیسا نوشت ولسوالی «نجراب» در این ولایت شب گذشته (یکشنبه ۲۷ سرطان) به کنترل جنگجویان طالبان درآمد. به گفته صافی نیروهای امنیتی افغانستان در تلاشند تا این ولسوالی را پس بگیرند.

از سوی دیگر وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرده است که در پی عملیات نیروهای امنیتی و با کمک نیروهای خیزش مردمی صبح روز دوشنبه ولسوالی «دره‌صوف بالا» در ولایت سمنگان از نیروهای طالبان پس گرفته شد.

ناامیدی از به نتیجه رسیدن مذاکرات و آتش‌بس عید قربان

نشست هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان در روزهای گذشته نیز بدون هیچگونه دستاوردی به پایان رسید و تنها توافق طرفین، ادامه مذاکرات بود.

در قطعنامه پایانی این نشست حتی به آتش‌بس وعده داده شده توسط طالبان به مناسبت عید قربان نیز اشاره نشده است.

با این حال خبرگزاری ایرنا به نقل از فخرالدین قاری‌زاده، مشاور پیشین وزارت خارجه افغانستان نوشت ممکن است که طالبان خارج از مذاکرات و تا پایان روز دوشنبه آتش‌بس سه روزه به مناسبت ایام عید قربان را به جنگجویان خود ابلاغ کنند.

توافق بر سر حفاظت از زیرساخت‌ها و اجتناب از وارد آوردن تلفات به غیرنظامیان و همکاری برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان از مواردی است که در این قطعنامه آمده است.

این در حالی است که به گفته سخنگوی نیروهای امنیتی افغانستان، طالبان در دو ماه گذشته ۲۶۰ ساختمان دولتی را منفجر کرده و به دلیل درگیری‌ها و پیشروی‌ها مانع ادامه صدها پروژه توسعه در این کشور شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا طالبان را به تشدید و ادامه حملات هوایی تهدید کرد

تصاویری از هند؛ شمع‌های فروزان به یاد عکاس-خبرنگاری که در افغانستان کشته شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد