انتقاد آمریکا و قدرت‌های اروپایی از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی

برنامه هسته ای ایران
برنامه هسته ای ایران Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست که از اقدام «تحریک آمیز» خود صرف نظر کند.

آگهی

آمریکا و قدرت های اروپایی روز سه شنبه از تصمیم اخیر ایران برای تولید فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی ابراز نگرانی کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده است که ایران در نظر دارد فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کند. اقدامی که برخلاف تعهدات تهران در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ محسوب می شود. کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که عملیات تولید فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی آغاز شده است.

وی هدف از این تصمیم ایران را بهبود روند «تولید محصولات پزشکی» عنوان کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست که از اقدام «تحریک آمیز» خود صرف نظر کند. وی تولید فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی را عملیاتی دانست که برای تحقیق در راستای دستیابی به سلاح هسته ای مفید است.

وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز در بیانیه مشترکی تلاش برای تولید فلز اورانیوم از سوی ایران را «گامی کلیدی» برای تولید سلاح هسته ای دانستند. پاریس، لندن و برلین در بخش دیگری از این بیانیه «نگرانی شدید» خود از تصمیم تهران را اعلام کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی روز سه شنبه از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی خبر داد که مذاکرات تهران با قدرت های جهانی در وین برای احیای برجام از چند ماه پیش آغاز شده است. ایران یک سال پس از تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ پایبندی به تعهداتش در چهارچوب برجام را به صورت مرحله به مرحله کاهش داد.

از سوی دیگر رییس جمهوری سابق آمریکا در راستای سیاست «فشار حداکثری» خود بر ضد ایران تحریم های هسته ای علیه تهران را بار دیگر به اجرا درآورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اورانیوم جهان کدام کشورها هستند؟

رویترز: ایران دسترسی‌های هسته‌ای آژانس را از زمان حادثه نطنز محدود کرده است

«اقدام خرابکارانه» در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی ایران