رویترز: ایران دسترسی‌های هسته‌ای آژانس را از زمان حادثه نطنز محدود کرده است

سایت هسته‌ای نطنر
سایت هسته‌ای نطنر Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران اکنون موافقت کرده تا بازرسان اجازه دسترسی کامل به اف‌ای‌پی (مختصات، رویدادها و فرایندها) را بدهد و این امر قاعدتا باید هفته آینده اتفاق بیفتد.

آگهی

برخی دیپلمات‌ها می‌گویند ایران به دلیل نگرانی‌های امنیتی پس از «خرابکاری» یک سال پیش منسوب به اسرائیل به سایت اصلی غنی‌سازی اورانیوم در نطنز، دسترسی بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد به این سایت را محدود کرده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از برخی دیپلمات‌ها همچنین نوشته در حالی که از هفته‌ها پیش گفته شده بود بن‌بست در موضوع دسترسی آژانس به سایت‌های ایران در حال برطرف شدن است، اما همین امر هم باعث تشدید تنش ایران با غرب شده به طوری که گفتگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام بدون تعیین تاریخ به زمان دیگری موکول شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اقدامات مختلفی که ایران تاکنون بر خلاف تعهدات خود در برجام انجام داده، از غنی‌سازی نزدیک به میزان لازم برای تولید سلاح هسته‌ای تا توضیح ندادن درباره منشأ ذرات اورانیومی که بازرسان آژانس در چندین مرکز اعلام نشده پیدا کرده‌اند، خشم آمریکا و متحدانش را برانگیخته است.

یک دیپلمات غربی نزدیک به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری رویترز با اعلام این که ایرانی‌ها اقدامات «تحریک‌آمیز» انجام می‌دهند گفته است که بازرسان بین‌المللی قاعدتا باید بتوانند در هفته آینده دسترسی کامل به سایت‌های ایران داشته باشند.

رویترز که پیگیر واکنش ایران به این ادعا شده می‌نویسد مقامات ایرانی برای پاسخگویی در این زمینه در دسترس نبوده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با استناد به سیاست کلی خود مبنی بر پرهیز از اظهارنظر در مورد امور بازرسی، از دادن توضیح در این زمینه به رویترز خودداری کرده است.

یک دیپلمات مستقر در وین درباره منع بازرسی‌های ایران از زمان حمله به سایت نظنز به رویترز گفت: «از زمان وقوع حادثه/خرابکاری در ماه آوریل، دسترسی‌های خاص به دلایل ایمنی و امنیتی محدود شده است.» (تعبیر «حادثه/خرابکاری» از رویترز است).

این دیپلمات با اعلام این که این اقدام «تأثیر بسیار کمی بر توانایی آژانس برای انجام راستی‌آزمایی داشته است»، افزود: «آژانس و ایران این موضوع را به منظور جلوگیری از دائمی شدن محدودیت‌های دسترسی و در نتیجه از بین رفتن قابلیت راستی‌آزمایی، مورد بحث قرار داده‌اند.»

این دیپلمات غربی گفت که ایران اکنون موافقت کرده تا بازرسان اجازه دسترسی کامل به اف‌ای‌پی (مختصات، رویدادها و فرایندها) را بدهد و این امر قاعدتا باید هفته آینده اتفاق بیفتد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

دیپلمات دیگری با اعلام این که «ایرانی‌ها بسیار تاکتیکی عمل می‌کنند»، گفته است که ایران این اقدام را به شکلی دقیق و سنجیده انجام می‌دهد به طوری که بدون ایجاد تنش دیپلماتیک عمده، در کار بازرسان اختلال ایجاد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا از ایران خواست تا در مورد تمدید تفاهم‌نامه نظارتی با این آژانس فورا پاسخ دهد، اما ایران گفت که تعهدی برای پاسخ دادن ندارد. مهلت سه ماهه و یک ماه تمدید شده تفاهم‌نامه نظارتی موقت ایران با آژانس در روز جمعه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) پایان یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز یکشنبه به تهران می‌رود

انتقاد آمریکا و قدرت‌های اروپایی از قصد ایران برای تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصدی

ایران: با انقضای توافق نظارتی ویدئوهای سایت‌های هسته‌ای را به آژانس نمی‌دهیم