افزایش سفر ایرانی‌ها به ارمنستان برای واکسیناسیون؛ شیوع دلتای کرونا در سراسر ایران

ایران وارد موج پنجم کرونا شد
ایران وارد موج پنجم کرونا شد Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری گفت: «پس از اینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافت.»

آگهی

در حالی طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت ایران طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که مقامات ایرانی می‌گویند گونه دلتای ویروس کرونا که منشا آن هند است در سراسر کشور شیوع پیدا کرده است. از سوی دیگر با توجه به روند کند واکسیناسیون در ایران، در هفته‌های اخیر سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن افزایش یافته است. 

طبق اعلام وزارت بهداشت ایران، در ۲۴ ساعت گذشته ۸ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به رقم سه میلیون و ۲۴۱ هزار و ۳۷ نفر رسید.

از سوی دیگر با ۱۱۱ مورد فوتی جدید مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۶۲۷ نفر رسید.

روحانی: انتخابات شیوع کرونا را تشدید کرد

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اذعان داشت که مسائلی چون انتخابات شیوع کرونا را تشدید کرده است. وی افزود: «در انتخابات شوراها طبق گزارش‌های رسیده مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که می‌انداختند متناسب با پروتکل‌ها نبوده است.»

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا روز ۲۸ خرداد در سراسر ایران برگزار شد و همزمان انتخابات دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرنگان نیز در برخی از حوزه‌ها انجام شد. 

حسن روحانی تاکید کرد که همه مقرراتی که برای مناطق قرمز، زرد و نارنجی پیش‌بینی شده است باید عمل شود.

این موج پنجم کرونا است که ایران را در بر می‌گیرد. موج چهارم کرونا پس از پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ در ایران آغاز شده بود. 

رئیس دولت دوازدهم همچنین درباره واکسیناسیون گفت که پول کوواکس پرداخت شده است و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را تحویل دهند اما از آن قولی داده‌اند عقب هستند. وی ابراز امیدواری کرد که اگر مابقی واکسن‌های در سبد کوواکس برسد می‌تواند کمک کند.

حدود ۱۰ روز پیش رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد که از طریق منابع ارزی موجود در بانک تجارت عراق، مبلغ ۱۱۵ میلیون فرانک سوئیس به حساب بانک سوئیسی برای دریافت ۱۶ میلیون دُز واکسن کوواکس واریز شده است. 

آقای روحانی اعلام کرد که تنها ۶۹ درصد پروتکل‌های بهداشتی در کشور مراعات می‌شود: «این بسیار کم است. چند هفته قبل که رعایت پروتکل ها ۷۸ درصد اعلام شده بود گفتیم کم است و باید به ۹۰ درصد برسد اما الان متاسفانه به ۶۹ درصد رسیده است شرایط ما بسیار سخت است.»

سخنگوی ستاد ملی کرونا: گونه دلتای ویروس کرونا کل کشور را در بر گرفته است

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تصریح کرد که گونه دلتا ویروس کرونا در کل کشور پیدا شده است. وی افزود: «با توجه به اینکه قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست، می‌تواند میزان همه‌گیری، بستری و ابتلا را بیشتر کند.»

وی با ارائه آماری اعلام کرد که در حال حاضر ۹۲ شهر در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر هم زرد است.

وی درباره وضعیت تهران و سیستان و بلوچستان گفت: «۱۰ شهر استان تهران یعنی اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک درگیر شده است. همچنین ۱۰ شهر استان سیستان و بلوچستان درگیر است که تقریبا سراسر استان می‌شود.»

آقای رئیسی ابراز امیدواری کرد که طی این هفته و بویژه هفته آینده سرعت واکسیناسیون افزایش یابد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران تاکید کرد که قریب به ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی برکت به دستمان رسیده که توزیع شده است و امید داریم در هفته‌های آینده میزان واکسن‌های تولید داخل و خارجی افزایش یابد و سرعت واکسیناسیون قابل قبول باشد.

وی افزود: « تا کنون حدود ۷ میلیون دُز واکسن توزیع کردیم که حدود ۲ میلیون نفر هر دو دُز و حدود ۴ میلیون نفر هم دُز اول را دریافت کردند که در زمان نوبت دُز دوم را هم دریافت خواهند کرد.»

آسوشیتدپرس
یک بیمار مبتلا به کرونا که در بیمارستانی در ایران جان باخت و در جای خالی او گل گذاشته شده استآسوشیتدپرس

افزایش سفر به ارمنستان برای تزریق واکسن

از سوی دیگر احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری در گفت‌وگو با ایلنا گفت: «پس از اینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان «نوردوز» در جلفا افزایش یافت.»

وی تاکید کرد «در حالی که سفر زمینی به مقاصد خارجی به حداقل و تقریبا صفر رسیده در چند روز گذشته شاهد افزایش تقاضای خرید بلیت اتوبوس به سمت مرزهای ارمنستان هستیم.»

آگهی
افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.
احمدرضا عامری
رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر را ندارند افزود: «افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.»

طبق نوشته ایلنا پیش از این قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران- ایروان ۷۰۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر اتوبوس‌ها تا شهر مرزی نوردوز به صورت دربستی می‌روند.

بر این اساس در حال حاضر کرایه دربستی اتوبوس‌ها تا این شهر مرزی از مقصد تهران بین هشت تا ۱۰ میلیون تومان است که هر اتوبوس بین ۱۷ تا ۲۵ مسافر می‌تواند داشته باشد. 

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به تجارت نیوز گفت: «سفرهای تحت نام تور واکسن را تکذیب می‌کنم و اگر دفاتری سفر برای واکسن انجام دهند مجوزدار نیستند. اگر این دفاتر مجوزدار هستند، تخلف است و اجازه این کار را ندارند. همه اینها تبلیغات برای جذب مشتری است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دبیرکل سازمان ملل: تولید واکسن کرونا باید دوبرابر شود و توزیع آن عادلانه

دانشمندان: قرص شرکت مِرک شاید به پیدایش سویه‌های جدید کرونا کمک کرده باشد

شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه بسیار جهش یافته ویروس کرونا در کانادا