پایان مهلت قانونی برای اتباع اتحادیه اروپا؛ بریتانیا ۶ میلیون درخواست اقامت دریافت کرد

اقامت شهروندان اروپایی در بریتانیا
اقامت شهروندان اروپایی در بریتانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که بریتانیا تا پایان مهلت داده شده، ۶.۰۲ میلیون درخواست دریافت کرده که از این تعداد، ۵.۴۵ میلیون مورد به نتیجه رسیده است.

آگهی

دولت بریتانیا روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) اعلام کرد که تا پایان مهلت قانونی تعیین شده، ۶ میلیون درخواست اقامت از سوی اتباع اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

بریتانیا پس از خروج قطعی از اتحادیه اروپا در پایان سال گذشته میلادی، نظام مهاجرتی جدیدی را آغاز کرد. مقامات لندن گفته بودند به آن دسته از شهروندان اتحادیه اروپا که ثابت کنند تا پیش از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در این کشور زندگی اقامت داشته‌اند، اجازه اقامت با حق کار، تحصیل و دسترسی به مزایای اجتماعی می‌دهند، به شرط آن که این افراد درخواست خود را تا پیش از ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ ارائه داده باشند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که بریتانیا تا پایان مهلت داده شده، ۶.۰۲ میلیون درخواست دریافت کرده که از این تعداد، ۵.۴۵ میلیون مورد به نتیجه رسیده است. بریتانیا همچنین گفته است شمار پرونده‌های درخواستی در ماه ژوئن ۴۰۰ هزار مورد بیشتر از ماه پیش از آن بوده است.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا گفت: «من خوشحالم که حقوق بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا را که از بسیاری از آنها دوستان، همسایگان و اعضای خانواده خودمان هستند، تأمین کردیم.»

۴ درصد از درخواست‌ها مربوط به مواردی است که رد شده، فاقد اعتبار بوده یا خود متقاضی آن را پس گرفته است. بقیه پرونده‌ها که پذیرفته شدند، شامل افرادی است که اقامت آنها به تازگی یا از پیش پذیرفته شده و به این ترتیب حقوق آنها به عنوان فرد مقیم در بریتانیا حفظ می‌شود.

از آنجا که برخی از اتباع اروپایی واجد شرایط ممکن بود از طرح دولت برای پذیرش اقامت‌شان بی‌خبر باشند یا کسانی توانایی ارائه درخواست را نداشته باشند، دولت بریتانیا از قبل اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را برای یادآوری به مردم انجام داده بود.

تعداد کسانی که نتوانستند به موقع اقدام کنند و نیز جزئیات کامل نحوه رسیدگی دولت به پرونده‌های آنها مشخص نیست.

اگر شهروندان اروپایی واجد شرایط برای قانونی کردن وضعیت اقامت‌شان درخواست نداده یا مراجعه نکنند، به آنها اخطار رسمی داده می‌شود که ظرف ۲۸ روز رسمی این کار را انجام دهند. اما پس از آن مشمول اجازه کار و دریافت مزایای اجتماعی نخواهند شد و از جمله حق خدماتی مانند مراقبت‌های بهداشتی غیر فوری رایگان را از دست می‌دهند.

دولت بریتانیا بارها و بارها گفته است که بیشتر از آن که در پی یافتن دلایلی برای رد درخواست اقامت شهروندان اتحادیه اروپا باشد، به دنبال اعطای مجوز اقامت به آنهاست. دولت گفته است که اخطار ۲۸ روزه نباید به عنوان فشاری به افراد برای ترک خاک بریتانیا تلقی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چهارشنبه آخرین مهلت شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا برای کار و اقامت در بریتانیا

ورزشکاران بریتانیایی: لندن با اتحادیه اروپا بر سر اقامت بدون ویزا مذاکره کند

پنج میلیون درخواست برای تمدید اقامت بریتانیا؛ آخرین مهلت اروپایی‌ها اعلام شد