مرد شماره ۲ حزب نئونازی فجر طلایی یونان پس از ۹ ماه فرار بازداشت شد

کریستوس پاپاس بعد از ۹ ماه فرار بازداشت شد
کریستوس پاپاس بعد از ۹ ماه فرار بازداشت شد Copyright Petros Giannakouris/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز با استفاده از  فرانس‌پرس
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریستوس پاسوس پیش از ورد به سیاست یک مبل‌فروشی داشت. او از هواداران بنیتو موسلینی، بنیانگذار حزب فاشیست ایتالیا است. پدر کریستوس در کودتای سال ۱۹۶۷ و روی کار آمدن حکومت سرهنگ‌ها به جورجیوس پاپادوپولوس، فرمانده ارتشیان کودتاگر کمک کرده بود.

آگهی

کریستوس پاسوس، نماینده پیشین مجلس یونان و مرد شماره ۲ حزب نئونازی فجر طلایی یونان پس از ۹ ماه فرار نیمه شب پنجشنبه بازداشت شد.

آقای پاسوس به همراه چندین عضو مرکزیت این حزب در ماه اکتبر به ۱۳ سال حبس محکوم شده بود و تنها عضوی بود که هنوز به زندان نیافتاده بود. ده‌ها تن از کادرها و اعضای حزب فر طلایی یونان در جریان یک محاکمه ۵ سال و نیمه به جرم تشکیل باند تبهکار، قتل و در اختیار داشتن سلاح گرم به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

پلیس و نیروهای امنیتی یونان این سیاستمدار ۵۹ ساله را در خانه یک زن در آتن بازداشت کردند. کریستوس پاسوس روز جمعه به یک شعبه دادسرای آتن منتقل شد. با توجه به اینکه او از حکمش تقاضای تجدید نظر نکرده، اگر وکلای وی نتوانند بهانه‌ای برای درخواست اعاده دادرسی و فرجام‌خواهی پیدا کنند، طبیعتا برای اجرای حکم به زندان منتقل خواهد شد.

کریستوس پاسوس، یکی از ایدئولوگ‌های اصلی فجر طلایی به شمار می‌رود. حزب راست‌گرای افراطی و نئونازی که آنقدر در جامعه یونان محبوبیت داشت که توانست بارها با کسب حد نصاب، در پارلمان این کشور بلوک تشکیل دهد. آقای پاسوس که پیش از ورد به سیاست یک مبل‌فروشی داشت، از هواداران پر و پا قرص بنیتو موسلینی، بنیانگذار حزب فاشیست ایتالیا است. پدر کریستوس در کودتای سال ۱۹۶۷ و روی کار آمدن حکومت سرهنگ‌ها به جورجیوس پاپادوپولوس، فرمانده ارتشیان کودتاگر کمک کرده بود.

ماجرای محکومیت سیاستمداران فجر طلایی از مرزهای یونان فرارتر رفته و عملا مصونیت پارلمانی در اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. پس از صدور دستور بازگرداندن نمایندگان محکوم حزب فجر طلایی در پارلمان اروپا به یونان برای اجرای مجازات، کار برای رهبران استقلال‌طلب کاتالونیا در بروکسل بسیار پیچیده شد. نمایندگان راست‌گرا و راست‌گرای افراطی پارلمان اروپا، می‌گویند دلیلی ندارد که محکومان فجر طلایی را به آتن مسترد کرد اما کارلس پوجدمون و همقطاران محکومش در بروکسل بمانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد

تلاش برای حل اختلافات دیرینه یونان و ترکیه؛ اردوغان در سفر تاریخی به آتن وعده گشایش «دوران جدید» داد