قتل دختر نوجوان به دست ۴ تبعه افغان در اتریش؛ بحث اخراج پناهجویان مجرم بالا گرفت

پلیس اتریش (عکس تزئینی است)
پلیس اتریش (عکس تزئینی است) Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدراعظم اتریش پس از این حادثه گفت: «در دوره صدارت من، کار بازگرداندن پناهجویان (اخراجی) به افغانستان متوقف نخواهد شد.»

آگهی

قتل یک دختر نوجوان در اتریش به دست چند پناهجوی خارجی باعث شد بحث جدیدی درباره اخراج پناهجویان مجرم در محافل سیاسی و قضایی این کشور مطرح شود.

روز شنبه جسد دختری ۱۳ ساله در محوطه چمن یک منطقه مسکونی در وین، پایتخت اتریش پیدا شد. مقامات می‌گویند احتمالا به این دختر قبل از كشته شدن مواد مخدر داده‌اند و سپس به او تعرض جنسی کرده‌اند. 

تاکنون سه مرد مظنون در پیوند با این پرونده بازداشت شده و پیگرد بین‌المللی برای بازداشت مرد مظنون چهارمی نیز در جریان است. هر چهار مظنون اهل افغانستان هستند و گفته می‌شود سن آنها بین ۱۶ تا ۲۵ سال است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

طبق تحقیقات اولیه پلیس، این دختر نوجوان به میل خودش به آپارتمان یکی از مظنونان رفته بوده است.

با کالبد شکافی به دست کارشناسان پزشکی قانونی مشخص شد که مقتول بر اثر خفگی فوت کرده اما بدن وی نیز به شدت کبود شده بود. پلیس همچنین احتمال می‌دهد که پیش از مرگ، به او قرص اکستازی داده‌اند.

کارولین ادشتادلر، وزیر امور اروپا و قانون اساسی اتریش، این قتل را «وحشیانه» توصیف کرده است.

پس از مشخص شدن ملیت مظنونان، حزب حاکم «مردم اتریش» اعلام کرد که روند اخراج پناهجویان مجرم را تسریع می‌کند. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش پس از این حادثه گفت: «در دوره صدارت من، کار بازگرداندن پناهجویان (اخراجی) به افغانستان متوقف نخواهد شد.»

یکی از مظنونان این قتل که جوانی ۱۸ ساله است و سوء پیشینه کیفری در پیوند با جرایم مواد مخدر و سرقت دارد، پیش از این حکم ترک خاک گرفته و درخواست تجدیدنظر در این حکم داده بود. مقامات می‌گویند مظنون دوم که یک پناهجوی ۱۶ ساله است، در بازجویی‌های پلیس سکوت کرده و تاکنون حرفی نزده است.

فرانتس روف، رئیس پلیس اتریش اعلام کرد که مظنون سوم نیز عصر روز چهارشنبه در یک ایستگاه مترو بازداشت شده، اما جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

خانم ادشتادلر روز پنجشنبه در نشست ویژه‌ای با کارشناسان، در مورد این قتل و چگونگی اطمینان از بازگرداندن سریع‌تر پناهجویانی که مرتکب جرم می‌شوند، گفتگو کرد. وی گفت: «افرادی كه به كشور ما پناه می‌آورند اما ارزش‌های ما را زیر پا می‌گذارند و این را در عمل هم بیان می‌كنند، در كشور ما جایی ندارند.»

با این حال حزب «آلترناتیو سبز» که عضو ائتلاف حاکم است، از موضع حزب مردم در مورد اخراج پناهجویان خاطی انتقاد کرده است.

اتریش پیش از این از کمیسیون اروپا خواسته بود تا در چهارچوب اجرای سیاست مهاجرتی جدی‌تر در زمینه بازگرداندن پناهجویان و ایجاد کنترل‌های مرزی شدیدتر، تلاش‌‌های خود را افزایش دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهجوی افغان که دختر آلمانی را کشته بود به حبس ابد محکوم شد

پناهجوی افغان بدلیل آزار جنسی دختر سوئدی گناهکار شناخته شد

یک نوجوان پناهجوی افغان به اتهام قتل و تجاوز در آلمان دستگیر شد