نخستین سفر وزیر خارجه اسرائیل به امارات؛ یائیر لاپید وارد ابوظبی شد

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل
یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل Copyright -/AFP or licensors
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مهمترین برنامه در نظر‌گرفته شده برای این سفر که یائیر لاپید آنرا تاریخی توصیف کرده افتتاح سفارتخانه اسرائیل در ابوظبی و گشایش کنسولگری این کشور در دبی عنوان شده است.

آگهی

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه برای انجام یک سفر رسمی دو روزه به دعوت شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود وارد ابوظبی شد.

این نخستین سفر رسمی یک وزیر خارجه اسرائیل به امارات پس از عادی سازی روابط در اوت سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.

آقای لاپید در بدو ورود خود به امارات با انتشار توئیتی به زبان عبری گفت که «مفتخر» است به نمایندگی از کشورش در نخستین سفر رسمی عازم امارات عربی متحده شده و از استقبال گرم مسئولان اماراتی نیز تشکر کرد.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری فرانسه وزیر امور خارجه اسرائیل در پای هواپیما از سوی هیچ مسئول بلند پایه اماراتی مورد استقبال قرار نگرفته و خبر سفر وی به شکلی بسیار محدود در رسانه‌های این کشور پوشش داده شده است.

برخی تحلیل‌ها این پنهان‌کاری در پوشش خبر سفر وزیر خارجه اسرائیل را مغایر با تبلیغات و شعارهایی ارزیابی کردند که در نخستین ماه‌های عادی سازی روابط میان دو کشور مطرح می‌شد.

سفر این مقام ارشد اسرائیلی به امارات از سوی دیگر در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در پی درگیری‌های نظامی اخیر افزایش یافته است.

کشورهای عرب خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده و بحرین پیش‌تر از رویکرد اسرائیل در سرکوب تظاهرات فلسطینیان در بیت‌المقدس شرقی و نیز حملات مرگبار به غزه به شدت انتقاد کرده بودند.

گشایش سفارت اسرائیل در ابوظبی

مهمترین برنامه در نظر‌گرفته شده برای این سفر که یائیر لاپید آنرا تاریخی توصیف کرده افتتاح سفارتخانه اسرائیل در ابوظبی و گشایش کنسولگری این کشور در دبی عنوان شده است.

به گفته خبرگزاری‌ها وزیر خارجه اسرائیل احتمالا با مقام‌های اماراتی در باره نحوه مقابله با ایران به عنوان یک رقیب منطقه‌ای و تلاش برای تقویت اتحاد علیه شکل‌گیری توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران بدون مشارکت کشورهای منطقه نیز گفتگو خواهد کرد.

یائیر لاپید پیش‌ از این سفر در جریان ملاقات با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود تاکید کرده بود که کشورش نسبت به بازگشت واشنگتن به توافق بین‌المللی سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران ملاحظات جدی دارد.

او حالا در نخستین سفر رسمی یک مسئول دیپلماسی اسرائیل به امارات ضمن گشایش سفارت کشورش در جهت تقویت همکاری با ابوظبی در راستای توافقنامه‌های امضا شده در زمان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو نیز تلاش خواهد کرد.

نخست وزیر سابق اسرائیل پیش‌تر بارها تلاش کرده بود که برای تقویت همکاری‌ها به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سفر کند اما این تلاش با کنار رفتن از دستگاه اجرایی عقیم ماند.

برنامه سفر آقای نتانیاهو به کشورهای خلیج فارس ابتدا به دلیل ملاحظات بهداشتی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ در اواخر سال گذشته به تعویق افتاد اما سپس این مسئولان کشورهای عربی بودند که به دلیل تحولات تازه دیگر تمایلی به پذیرش نخست وزیر سابق اسرائیل نداشتند.

ابوظبی که با اصرار دفتر نخست وزیری سابق اسرائیل مواجه شده بود به شکلی دیپلماتیک به طرف اسرائیلی فهماند که مایل نیست به هر نوع دخالتی در نتیجه انتخابات قانون‌گذاری اسرائیل داشته باشد.

حال آنکه بنیامین نتانیاهو قصد داشت از ثمره سفر احتمالی‌اش به امارات استفاده و با بهره‌بردای از توافق‌های عادی سازی روابط، یک روز پیش از انتخابات خود را به عنوان «صلح‌آفرین» به رای دهندگان معرفی کند.

تقویت همکاری‌های تجاری

اسرائیل و امارات عربی متحده بواسطه امضای توافق عادی سازی، طی ماه‌‌های اخیر همکاری‌ در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت را افزایش داده‌اند.

امارات عربی متحده ماه آوریل از ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای کمک به بخش‌های استراتژیک در اسرائیل خبر داده بود.

بحرین دیگر کشور امیرنشین حوزه خلیج فارس به همراه مراکش و سودان پس از امارات در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ و نخست وزیری بنیامین نتانیاهو توافق عادی سازی با اسرائیل امضا کردند.

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسای جمهور چین و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کردند

تماس تلفنی نادر بین سران ترکیه و اسرائیل؛ اردوغان: رابطه آنکارا و تل‌آویو عامل امنیت خاورمیانه است

رکودشکنی دبی در جذب گردشگر خارجی؛ بیشترین مسافران از کدام کشور هستند؟