توضیح چرایی لغو سفر نتانیاهو به امارات از سوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل

Ohad Zwigenberg
Ohad Zwigenberg Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو قصد داشت با هدف تقویت روابط دیپلماتیک دو کشور همچنین افزایش شانس خود در انتخابات زودهنگام کشورش که در کمتر از دو هفتۀ دیگر برگزار خواهد شد، رهسپار امارات شود.

آگهی

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید به دلیل اختلاف نظرهایی که با دولت اردن وجود داشته، مجبور شده است برنامۀ سفر نتانیاهو به امارات عربی متحده را که قرار بود امروز انجام شود، لغو و به زمان دیگری موکول کند.

در بیانیه این دفتر آمده است که به دلیل مشكلات بوجود آمده در موضوع پرواز هواپیمای حاوی بنیامین نتانیاهو در حریم هوایی اردن، این سفر تا اطلاع ثانوی به تعویق خواهد افتاد.

این بیانیه منشاء این اختلافات را، لغو سفر ولیعهد اردن به بیت‌المقدس اعلام کرده است. قرار بود حسین بن عبدالله دوم، ولیعهد اردن روز چهارشنبه برای زیارت مسجد الاقصی به بیت‌المقدس سفر کند اما این سفر «به دلیل اختلافات دو کشور بر سر اقدامات امنیتی و حفاظتی در این مکان» لغو شد.

دولت اردن تا کنون واکنشی به بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نشان نداده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که سفر آقای نتانیاهو به ابوظبی، که اولین سفر رسمی او از زمان امضای پیمان ابراهیم خواهد بود، بار دیگر با هماهنگی مقامات امارات برنامه‌ریزی خواهد شد.

پیمان ابراهیم در اوت ۲۰۲۰ میلادی با هدف عادی سازی روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات عربی متحده امضا شد و با امضای این پیمان، امارات پس از مصر و اردن به سومین کشور با اکثریت عرب تبدیل گردید که با اسرائیل رابطه برقرار می‌کند.

بنیامین نتانیاهو قصد داشت با هدف تقویت روابط دیپلماتیک دو کشور همچنین افزایش شانس خود در انتخابات زودهنگام کشورش که در کمتر از دو هفتۀ دیگر برگزار خواهد شد، رهسپار امارات شود.

پیش از طرح موضوع اختلاف اخیر اسرائیل و اردن نیز گمان می‌رفت بستری شدن همسر نتانیاهو در بیمارستان باعث لغو این سفر شود. سارا نتانیاهو در بامداد پنج‌شنبه به دلیل عفونت آپاندیس در بیمارستان بیت‌المقدس بستری شد و قرار است برای چند روز نیز در بیمارستان تحت مداوا باشد.

سفر آقای نتانیاهو به امارات و بحرین، پیش از این برای ماه فوریه برنامه‌ریزی شده بود اما محدودیت‌های وضع شده در اسرائیل برای مقابله با شیوع ویروس کرونا باعث شده بود که آن برنامه نیز لغو شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار اقدام علیه الحاق دوفاکتوی کرانه باختری به خاک اسرائیل شدند

اسرائیل اطلاعات پزشکی شهروندانش را در مقابل دریافت گسترده واکسن فایزر تبادل می‌کند

تکذیب گزارش‌ها درباره کمک‌های عربستان و امارات به اسرائيل در رهگیری موشک‌های ایران