«شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای اوکراینی برنامه ریزی شده نبود»

مراسم یادبود کشته‌شدگان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی
مراسم یادبود کشته‌شدگان حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش هیئت تحقیق درباره سانحه سرنگونی هواپیمای اوکراینی که از سوی دولت کانادا انجام شده نشان می‌دهد که ایران از قبل برنامه‌ای برای شلیک به هواپیمای اوکراینی نداشته است.

آگهی

شبکه سی بی سی کانادا به نسخه‌ای از گزارش تحقیقات دولتی درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی دست یافته که بر اساس آن دولت این کشور به تنهایی شواهدی پیدا نکرده که نشان دهد شلیک موشک‌های سپاه به این هواپیما از پیش برنامه ریزی شده باشد.

شبکه سی بی اس که گزارش مفصلی در این خصوص منتشر کرده همچنین می‌گوید که این تحلیل بر اساس تمام شواهد و اطلاعاتی است که در اختیار دولت کانادا قرار دارد.

در این گزارش همچنین آمده است که هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران از پیش برای این کار برنامه ریزی کرده باشد. شواهد این تحقیق، ادعای ایران مبنی بر اینکه این حادثه ناگوار در پی خطای انسانی صورت گرفته را تایید می‌کند.

با این حال مسئولان دولت کانادا تاکید می‌کنند که این مسئله «مسئولیت مرگ ۱۷۶ انسان بیگناه را از ایران سلب نمی کند.» در عین حال در این گزارش آمده است که ایران در ارائه توضیحات ضروری و لازم برای این پرونده «کوتاهی کرده است.»

شبکه سی‌بی‌اس کانادا همچنین می‌افزاید که با توجه به مجموع اطلاعات موجود، مقام‌های نظامی و غیر نظامی ایران اقداماتی انجام داده‌اند که باعث پدید آمدن وضعیت خطرناک در منطقه شده و همچنین خطرات قابل پیش‌بینی در پی این حوادث از سوی مقام‌های ایرانی دست کم گرفته شده است.

حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی ۵ روز پس از انجام شد که آمریکا در عراق، قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران را کشت. ایران برای تلافی این اقدام دولت ترامپ، حملات موشکی را به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق ترتیب داد. اما ساعاتی پس از انجام این حمله، آنطور که مقام‌های ایرانی می‌گویند، پدافند ضد موشکی سپاه پاسداران، هواپیمای اوکراینی را به تصور اینکه یک جسم مزاحم خارجی است، با شلیک دو موشک سرنگون کرد.

در بخش دیگری از این گزارش، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در پیامی خطاب به خانواده‌های جان باختگان گفته است که دولت این کشور «همه گزینه‌های ممکن را برای تحقق عدالت در این پرونده پیگیری خواهد کرد» و حتی ممکن است این مسئله را نزد دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه مطرح کند.

آقای تردو همچنین ادامه داده که نمی‌توان این فاجعه را به سادگی گردن چند پرسنل رده پایین انداخت و مقام‌های اصلی که در این فاجعه نقش داشته‌اند باید محاکمه شوند.

مقام‌های ایران تا سه روز پس از فاجعه ناگوار سرنگونی هواپیمای اوکراینی، تمام گزارش‌ها در خصوص شلیک موشک به این هواپیما را رد می‌کردند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کی‌یف ادعای افزایش حضور نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای شرقی خود را «واهی» خواند

کانادا بطور مستقل درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه تحقیق می‌کند

روکش موتور هواپیمای بوئینگ دقایقی پس از بلند شدن جدا شد