خواهر شهروند فرانسویِ زندانی در ایران به ماکرون نامه نوشت

بنژامن بریر، شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است
بنژامن بریر، شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته خواهر بنژامن برییِر، از برادرش به عنوان ابزار برای مذاکراتی استفاده می‌شود که به وی هیچ ربطی پیدا نمی‌‌کند.

آگهی

خواهر یک شهروند فرانسوی که از یک سال پیش تاکنون در ایران زندانی است برای درخواست آزادی برادرش و دیگر زندانیان دارای تابعیت خارجی در ایران از امانوئل ماکرون درخواست کمک کرد.

بلاندین برییِر، خواهر بنژامن برییِر در این نامه همچنین خواستار حدود ۳۰ زندانی در ایران شده که به گفته او بر اساس اتهامات «بی اساس» بازداشت شده و از آنها به عنوان «ابزاری برای مذاکره» استفاده می‌شود.

در این نامه سرگشاده که مجله لوپوان به همراه مصاحبه‌ای با بلاندین برییِر آنرا منتشر کرده،‌ خواهر شهروند فرانسوی زندانی در ایران بار دیگر یادآور شده که برادرش تنها یک «جهانگرد ساده فرانسوی» است که اکنون به جاسوسی متهم شده است.

این نامه همزمان با سالگرد بازداشت بنژامن برییِر در ایران منتشر شده که خبر زندانی شدن وی دو ماه پس از دستگیری در یک منطقه مرزی توسط وکیل او رسانه‌ای شد.

به گفته خواهر این شهروند فرانسوی محبوس در ایران، بنژامن «شرایط بسیار نگران کننده‌ای را پشت سر می‌گذارد» و ظرف یک سال گذشته تنها چهار بار موفق شده با اعضای نگران و مضطرب خانواده‌اش به صورت تلفنی گفتگو کند.

بلاندین برییِر در این نامه تصریح کرده که خانواده و  وکیل برادرش از جزيئات دقیق مراحل دادرسی اطلاعی ندارند و هیچ «چشم‌انداز روشنی نیز در خصوص سرانجام این پرونده در دست نیست.»

خواهر بنژامن برییِر به نقل از وکیل این شهروند فرانسوی می‌گوید که برادرش به دلیل «عکس‌بردای از مناطق ممنوع» که با پهپاد در یک پارک طبیعی صورت گرفته در ایران به جاسوسی متهم شده است.

بازدید از ایران یکی از مراحل سفر توریستی بنژامن برییِر بوده که به گفته خواهرش با خودروی کاروان صورت گرفته است.

این گردشگر ۳۶ ساله فرانسوی خرداد ماه سال گذشته با خودروی خود از مرز ترکمنستان وارد ایران شد و به دلیل عکس‌برداری از مناطق ممنوعه در یک منطقه کویری بازداشت و به زندانی در وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

وی جدا از «جاسوسی» به دلیل همرسان کردن این سوال در شبکه‌های اجتماعی که «چرا حجاب اسلامی در جمهوری اسلامی اجباری اما در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است؟» به «تبلیغ علیه نظام هم متهم شده است.

بلاندین برییِر در نامه خود تاکید کرده که هیچ چیز نمی‌تواند «سکوت و مواجه با وحشیگری» را که برادرش به عنوان «یک جهانگرد تشنه کشف و ماجراجویی» هم اکنون از آن رنج می‌برد،‌ توجیه کند.

خواهر شهروند فرانسوی زندانی در ایران تصریح کرده که اتهام‌های جاسوسی و تبلیغ علیه نظام که برادرش با آنها روبرو است در قوانین ایران با مجازات‌های اعدام و شلاق تنبیه می‌شود.

وی همچنین یادآور شده که «بی شک مراحل قانونی رسیدگی به پرونده‌های قضایی در ایران نمی‌تواند دلیلی قانع کننده برای این انتظار تمام نشدنی باشد.»

به گفته خواهر بنژامن برییِر، مسئله این است که از برادرش به عنوان ابزاری برای مذاکراتی استفاده می‌شود که به وی هیچ ربطی پیدا نمی‌‌کند.

او در نامه سرگشاده به امانوئل ماکرون با اشاره به اینکه «یک جوان فرانسوی در کانون مناقشات بین کشورهای قرار داده شده» از رئیس جمهوری کشورش ملتمسانه خواسته است که به این شرایط پایان دهد.

فرانس‌پرس در گزارش خود آورده است که ایران در حال حاضر بیش از دوازده فرد دارای پاسپورت‌ کشورهای غربی را که اغلب آنها دو تابعیتی هستند، بازداشت و زندانی کرده است.

در این گزارش تاکید شده که دستگیری و بازداشت افراد دوتابعیتی از دید سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر به عنوان «سیاست گروگان‌گیری برای گرفتن امتیاز از قدرت‌های خارجی» محکوم شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰۰ هزار امضا پای کمپین حمایت از آزادی شهروند فرانسوی زندانی در ایران

زندانی آمریکایی آزاد شده پس از برجام به جاسوسی برای ایران متهم شد

کایلی مور-گیلبرت: مقام‌های ایرانی می‌خواستند برایشان جاسوسی کنم